Gullstandard, stabilitet og kriser?

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Gullstandard, stabilitet og kriser?

Innlegg Jan A. Skarstein 24 Mai 2013, 09:02

Det blir gjort et stor nummer av gullstandard blant liberalister, libertarianere, Østerikere etc, og jeg selv er meget positiv til dette. Slik jeg forstår gullstandard er det to hovedargumenter som tilsier at gullstandard er bedre enn fiat-pengesystem.

1. Stabil pengeverdi fjerner risikoen relatert til svinginger i pengeveriden, og dermed gjør det letter å blant annet å investere etc. Dette argumentet forstår og godtar jeg.

2. Stabil pengeverdi minsker risikoen for kriser sies det. Dette argumentet får jeg ikke helt til å stemme. Gullstandarden fra før 1913 i feks USA trekkes ofte fram som et eksempel, men USA gikk gjennom en rekke kriser fra ca.1850 og fram til 1913, noe som tilser at gullstandard ikke nødvenigvis minsker sjansen for kriser. Når det er sagt, så har jeg ikke studert krisen fra før 1913 (eneste krisen jeg har kunnskap om er 1920/21 krisen, som uansett kom senere) så jeg kjenner ikke til de detaljerte grunnene for at slike kriser oppstod. Er det så enkelt at det har forekommet feilinvesteringer og bobler i forkant av krisene, og krisene kun var korreksjoner av markedet? USA tok jo ikke skade av disse krisene, ikke på lang sikt i hvertfall (noe som også var tilfelle i 1920/21) og utviklet seg til en meget velstående nasjon. Uansett får jeg ikke "hindrer kriser" argumentet til å stemme.
Jan A. Skarstein

Re: Gullstandard, stabilitet og kriser?

Innlegg Vegard Martinsen 27 Mai 2013, 08:13

Vi er ikke primært for gullstandard, primært er vi for "free banking" (som vil føre til en gullstandard).

I den perioden som nevnes var det for så vidt en slags gullstandard, men det var ikke "free bankning" - det var begrensninger på hvilke felter en bank kunne tjene, det var begrensninger på "branching" (at an bank kan opprette filialer i andre delstater), osv.

Det var slike ting som førte til kriser, ikke gullstandarden.

Mer om dette bla i Richard Salsmans "Gold and Liberty", og Nathan Lewis: "Gold: the Once and Future Money".

Noe også på http://www.freebanking.org/
Vegard Martinsen

Innlegg Per Arne Karlsen 27 Mai 2013, 09:15

Problemene før 1913 i USA var, som Vegard sier, forårsaket av statlige reguleringer av de private bankene. En meget viktig begrensning som Vegard ikke nevner var at bankenen var forhindret fra å utstede nok penger i denne perioden (ca. 1863-1913). Når behovet for penger økte sterkt, hadde bankene ikke lov til å utstede nok, det ble pengemangel og dette førte til problemer ("currency panics").

For mere om dette vil jeg anbefale George Selgin, se bl. her:
http://www.youtube.com/watch?v=JeIljifA8Ls

Se også her:
http://www.freebanking.org/2012/10/04/not-gold-restrictions-on-bank-freedom/
Per Arne Karlsen

Innlegg Jan A. Skarstein 28 Mai 2013, 02:16

Takk for svar. Jeg ble vel litt forvirret da jeg har hørt, for det meste fra libertarianere, før-1913 systemet i USA omtalt som det mest perfektet banksystemet i verden, men det viser seg at det var problemer med dette også. Jeg vet også at DLF er for free-banking, så jeg beklager hvis jeg utrykte meg uklart og det framstod som om jeg mente noen annet.
Jan A. Skarstein

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest