[quote="Onarki"]Kryptomeus,
ut i fra hva både du, Vegard og andre sier er det forholdsvis stor økonomisk frihet i Kina. Kan du da forklare hvordan i alle dager Heritage foundation har klart å plassere Kina blant verdens mest ufrie nasjoner? Jfr:
[url]http://www.heritage.org/research/features/index/country.cfm?id=China[/url][/quote]
La meg ta dette med The Heritage Foundation punkt for punkt fra rapporten deres:
Fiscal Burden
China's top income tax rate is 45 percent.
Tja, den satsen er det svært få som betaler. Det er et minstefradrag på 1500 RMB Yuan per måned, som vil si at de aller færreste kinesere betaler skatt overhodet. Har du mer enn 1500 RMB Yuan per måned i lønn, og vel og merke, lønn fra et firma som bokfører alt de gjør, hvilket ikke er så mange – humre, da betaler du littegrann skatt. Jeg har aldri støtt på noen kineser som er plaget av skattene. Her scorer Kina langt høyere på frihetsgraden enn land som Norge.
Government Intervention
The World Bank reports that the government consumed 12.6 percent of GDP in 2003.
og:
The Financial Times reports that "China's 150,000 state-owned enterprises…still employ more than 50m[illion] workers.
Jojo, men i et land på offisielt 1,3 miliarder er 50 millioner ansatte i statlige bedrifter ikke så verst. Dette tallet går dessuten raskt nedover. Igjen scorer Kina her langt bedre enn Norge. Hva er den norske stats andel av BNP?
Monetary Policy
Score: 1.0
From 1995 to 2004, China's weighted average annual rate of inflation was 2.68 percent.
Jeg synes dette høres svært så bra ut...?
Foreign Investment
Score: 4.0
According to the U.S. Trade Representative, "General barriers to investment that plague China include a lack of transparency, inconsistently enforced laws and regulations, weak [intellectual property rights] protection, corruption and an unreliable legal system incapable of protecting the sanctity of contracts."
Alt dette er reelle problemer. Det store spørsmålet er om dette er slik sentralmyndighetene ønsker at systemet skal være. Jeg tror ikke det og jeg opplever at sentralmyndighetene med alle tilgjengelige midler forsøker å bøte på alt dette. Mye av dette er kulturelt betinget, særlig mangel på åpenhet i forvaltningen. På ett punkt er jeg direkte uenig med THF: Kina har nå et rettsvesen som er istand til å håndheve privatrett. Her tar THF feil.
Banking and Finance
the dominant banking institutions remain four state-owned banks, which accounted for 55 percent of total banking assets and deposits as of March 2004. According to The Economist, "Most capital is…provided by banks, and the most important banks are still owned by the state.
Dette er stort sett en riktig beskrivelse. Omtrent halvparten av all tilgjengelig risikokapital er statlig. Omtrent som i Norge?
Wages and Prices
Score: 3.0
"In general," reports the Economist Intelligence Unit, "prices remain controlled only for goods and services deemed essential, such as foodstuffs
Jeg synes dette er en dårlig beskrivelse av kinesisk forbrukerhverdag. Av alle postene på mitt eget privatbudsjett er det fem ting som er statlig kontrollert: Strøm, gass, springvann, bensin og renten på huslånet. Strøm, gass, springvann og bensin er omtrent monopolvarer og prisene er fastsatt statlig. Jeg har nå hyggelige 5 komma et eller annet i rente på huslånet i en statlig bank, men kan når jeg ønsker det flytte lånet til en privat bank med ned mot 2% rente. Jeg velger likevel å pleie forholdet til en stor statlig bank, endel fordeler med det. Alt annet jeg konsumerer - mat, drikke, bøker, hårklipp, møbler, bøker, you name it, er det dagens markedspris på. Det er mye mindre priskontroll her enn i Norge i hvertfall.
Property Rights
China's judicial system is weak.
men:
...constitutional amendment establishing that a citizen's private property is inviolable.
Begge disse utsagnene er riktige. Det er mange svakheter ved rettsvesenet i Kina, og de fleste av disse svakhetene består i at den juridiske utdannelsen ikke er god nok og at dommere ute i distriktene ikke er godt nok inneforstått med lovverket. Dette er en tendens som er på vei tilbake. I praksis står privatlivets fred, privat eiendom og særlig en borgers bolig sterkt i dagens kinesiske rettspleie. Politiet kan ikke og vil ikke i praksis ta seg inn i en privatbolig eller arrestere eller anholde noen uten en rettskjennelse. Det holder ikke med en brudd på sivilloven, det kreves sannsynliggjort brudd på alvorlige paragrafer i straffeloven før politiet tar seg inn på privat eiendom. Mitt inntrykk er at dette prinsippet, dette rettsvernet idag står mye sterkere i Kina enn i Norge.
Regulation
The U.S. Department of Commerce reports that "China's legal and regulatory system lacks transparency and consistent enforcement
og:
inconsistent and arbitrary enforcement of regulations and the lack of transparency as two major problems in China's investment climate."
Dette tror jeg er berettiget kritikk. Igjen tror jeg dette er et kulturelt problem, ikke et politisk.
Corruption is widespread.
Dette utsagner stusser jeg noe ved. Jeg har aldri opplevet korrupsjon i Kina på høyt nivå, på embedsmannsnivå. Aldri. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke forekommer, men mitt inntrykk er at Kina her er nokså renhårig. Korrupsjon på lavere nivå har jeg vært borti, men aldri på et nivå der vi snakker om mange tusen kroner og oppover. Jeg har sett korrupsjon på et nivå på sånn under hundre kroner - det nivået.
Alt ialt, hvordan kan THF plassere Kina blandt de ufrie nasjoner?
Tja, jeg tror de beskriver forholdene riktig i noen tilfelle og at de bommer endel på andre områder. Det virker som om de sitter litt langt borte og leser fra forskjellige kilder. De ville kanhende fått et annet inntrykk hvis de var her over noen tid. Jeg synes ikke dagens kinesiske samfunn er ufritt. Det forekommer meg friere enn det Norge jeg forlot og jeg trives stort sett med frihetsgraden her. Jeg skulle dog ønske jeg kunne få sette opp en parabol på lovlig måte. Det nevner ikke THF. Og internettsensuren er noen ganger en smerte i roven. Det nevner de heller ikke. Der har Kina fremdeles lang vei å gå.
Konklusjon: Kina er ikke 100% fritt, men det er fritt nok til at det er et behagelig sted å bo. La oss håpe Kina blir enda friere med tiden!