QIQrrr skrev:...look around.
L Y skrev:Hvis en lege hjelper andre fordi han liker å gjøre det (selv hvis han ikke tjener noe penger på det) ser ikke jeg at han nødvendigvis er uegoistisk.
Hvis verdiene er rasjonelt begrunnet, ja.[quote]Så lenge han handler i samsvar med sine verdier er han da egoistisk?
Imidlertid kjenner jeg flere legestudenter. Jeg vet ikke hvor flinke de er, men jeg kan likevel si at de av dem jeg helst ville ha som lege er de som er interessert i å hjelpe andre.
L Y skrev:Jeg tror ikke det er noen garanti for at man automatisk gjør det bedre i et fag man liker. Det er bare større sjanser/lettere (å gjøre det bra). ... Så det kan godt hende at de som er best i yrket også er mest interessert i å hjelpe andre (utifra forpliktelse). Jeg mener bare at det er mindre sjanser for dette.
L Y skrev:Imidlertid kjenner jeg flere legestudenter. Jeg vet ikke hvor flinke de er, men jeg kan likevel si at de av dem jeg helst ville ha som lege er de som er interessert i å hjelpe andre.
Og begrunnelsen er?
Vegard Martinsen skrev:Hvis han liker å gjøre dette, så er det egoistisk.
Dette betyr ikka at alt man liker er egoistisk, det kommer an på om det er rasjonelt begrunnet eller ikke.
Det er mao ikke rasjonelt å være skatteoppkrever, selv om man liker slik virksomhet.
Circumlocutor skrev: ..Eller prest, antar jeg, selv om prester kan hjelpe dem som deler deres tro og liker det en gjør. Antageligvis kan vel prester heller ikke være lykkelige selv om de liker det de gjør?
Jeg vil heller bli hjulpet av en person som er interessert i å hjelpe meg som et annet menneske enn en som ser på meg som et interessant problem.
L Y skrev:Nå snakker vi jo om hvem du HELST vil bli hjulpet av, men ha i sinnet at folk som PRIMÆRT er interessert i å hjelpe de som har det verst alltid vil gå til de som har det verst. På den annen side, hvis de generelt er glad i å hjelpe andre mennesker (kurere sykdommer for eksempel, som er å OPPNÅ noe), og de ikke bryr seg om umulige tilfeller, men heller om pasienter de KAN redde, så er dette fortsatt egoisme (husk behovspyramiden - dette ville vært det øverste leddet, "oppnåelse").
L Y skrev:Men alt dette er ved siden - du bør forhøre deg om legestudentenes ferdigheter, og gå til den som er best egnet deg (dine sykdommer, problemer). Hvis du gjør dette er det et egoistisk valg - det altruistiske i denne sammenhengen hadde vært å la de beste få ta seg av de som har det verre enn deg, og selv ta den du anser for å være dårligst, eller ingen i det hele tatt. Så hva hadde du gjort?
Jeg kan ikke helt se den prinsipielle forskjellen her. Hvorfor er det første tilfellet altruistisk men det andre ikke?
Svaret opprettholdes. Jeg vil påstå at å være en god allmenpraktiserende lege krever mer enn bare faglig dyktighet, det krever og evnen til å sette seg inn i pasientens situasjon og finne hvilket problem pasienten har. Dersom det var snakk om kirurgi ville det kanskje forholdt seg annerledes.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester