Kryptomeus 20 Mar 2007, 14:22
: de antikke idealene ble gjenopplivet før renessansen, selv
: om melkeproduksjonen pågikk for fullt.
Og vi er muligens enda mere uenige enn bare dette. Ikke bare tror jeg vi arvet disse idealene fra oss selv, germanerne, altså at de oppstod hos oss, men jeg tror videre at disse idealene ikke kunne være arvet fra Middelhavet, og her kommer det vi er mest uenige om, fordi jeg mener disse idealene aldri har funnets der. Jeg mener altså at vi ikke har kunnet arve idealer fra noen som aldri har hatt dem. Roma og Athen er idag ikke vestlige samfunn, og de har heller aldri vært det. Disse to bystatene har gjennom hele sin kjente historie, og den er lang, vist seg å være nært kulturelt beslektede med Midtøsten, ikke med Europa nord for Donau. Dette er egentlig et større poeng enn melkens kulturhistorie, og rent folkevandringsmessig stemmer dette også bedre med den dokumentasjon vi idag besitter via vår nyvundne kjennskap til mitokondrisk DNA, se link til The Genographic Project tidligere i tråden. Kulturelt, sproglig, religiøst, arkitektonisk, og sist men ikke minst verdimessig er bystatene Roma og Athen (de antikke og de moderne) beslektet med Levanten og Mesopotamia, ja særdeles nært beslektet. Røttene til latinsk og gresk kultur og verdier (i antikken såvel som i moderne tid) har uhyggelig lite felles med røttene til kulturen nord for Donau og øst for Rhinen.
Antikkens rolle for utvikling av de vestlige verdier forekommer meg å være et sammenhengende historisk falsum. Grunnen er nok at Middelhavssamfunnene tidlig utviklet skriftkultur, og de hadde historikere som i eftertid samlet har gjort større skade enn hærførerne ved å propagandere sitt egosentriske verdensbillede. I romernes øyne var selvfølgelig Roma selve sivilasjonens midtpunkt og Hellas dens vugge. Det er på tide vi kaster av oss slike vrangforestillinger. Det riktige er at Roma var _Middelhavskulturens_ midtpunkt og Hellas _dens_ vugge, men det blir liksom noe annet.
Jeg vil gå så langt som å si at de vestlige verdier ER den germanske kultur, jeg tror at disse to er samme sak, og at ikke-germanske samfunn ikke har vært, ikke er og ikke kan bli vestlige før de blir omtrent, tja, germanske.
(Det er vel dette man mener med å tolke meg i verste mening?)
Sist endret av
Kryptomeus den 21 Mar 2007, 03:17, endret 3 ganger.
--
Kryptomeus