Nå må jeg gjøre det klart at det ikke er jeg som undersøker eller efterforsker noe som helst i denne sammenheng. Jeg kan som alle andre utenforstående kun vurdere vitneutsagn, fotografier og annet materiale som blir offentliggjort, for så å se hvordan disse passer sammen med hverandre og virkeligheten.
Jeg kan godt fortelle deg hva det var som gjorde at jeg i begynnelsen fattet interesse for 911: Det var påstandene om at piloter som hadde flyerfaring fra småfly hadde kapret widebody-fly og i rundt regnet marsjhastighet dundret disse inn to ganger på rad i bygninger som er omtrent så brede som en vanlig rullebane.
Marsjhastighet for slike fly er ca. to og halv ganger landingshastigheten, og ved landingshastighet ved touchdown er et slikt stort fly avhengig av omtrent 30 kilometer fra rullebanen å få kontakt med rullebanens radiofyr. Skal jeg eksempelvis lande på Gardermoens rullebane 19, høyre felt, må jeg senest ved Drøbak ha fått kontakt ved denne rullebanens LOC/ILS på 111,3 mhz, og ved den venstre rullebanen på 110,55 mhz. Nord og syd for flyplassen ligger det radiofyr ved Morskog og Solberg på som angir en grovere innflyvningsrute for å treffe rullebanene henholdsvis nordfra og sydfra og man vil passere over disse radiofyrene i god tid før landing, men fyrene ved enden av rullebanene må flyet senest 30 km ute være klar til å låse sitt navigasjonssystem på. Når flyets navigasjonssystem er låst på disse frekvensene, tar navigasjonssystemet over kontrollen med flyets høyde og retning, justerer for sidevind og passer på at kursen er riktig, og på enkelte flytyper justerer pilotene farten manuelt. Navigasjonslåsen slippes først noen titalls meter over rullebanen.
Uten et slikt system krever en landing av et tungt widebody-fly fri sikt, ingen sidevind og en helsikes pilot.
Hvordan kunne piloter med arfaring fra småfly greie med slike tungt manøvrerbare fly i marsjhastighet å treffe de to tårnene? Flyene traff litt under de øverste etagene, omtrent 300 meter oppe. Ved marsjhastighet i 300 meters høyde i nedre Manhattan vil man ha omtrent syv sekunder på seg fra man får øye på et objekt som dukker opp i horisonten til man passerer det. For å kunne treffe noe som helst i denne hastigheten _må_ det ha vært plassert radiofyr - såkalte homing devices - inne i tårnene som flyenes navigasjonssystemer kunne låse seg på, piloter eller ikke piloter, kaprere eller ikke kaprere, ellers ville ikke treffene la seg gjennomføre. Og det at det var to fly som traff tårnene i WTC utelukker at målene var tilfeldige.
Hvis vi så erkjenner at det må ha vært plassert homing devices i tårnene, hvem kan ha plassert dem der?
Uansett hvem som stod bak, og la oss for argumentets skyld anta at det var Al-Qaeda, så fordret dette at de hadde sneket seg inn i tårnene, passert security, fraktet utstyret inn og montert det og kommet seg ut igjen.
La oss videre for argumentets skyld si at de greide å gjøre dette. Den / de som gjorde dette må gjennom det å ha listet seg forbi security med slikt tungt utstyr og gjennom det å finne et sted å plassere det ha vært nødt til på forhånd å ha studert inngående livet i tårnene. Man må ha skaffet seg kjennskap til trapper, heiser, romplaner, vaktskifte for security, runder som security gikk, hvor overvåkningskameraene var plassert, m.m.
La oss for argumentets skyld si at Al-Qaeda greide å skaffe seg slik oversikt.
Da er vi enige om at Al-Qaeda også gjennom å ha oppnådd denne kunnskapen om livet i tårnene også må ha hatt greie på når folk kom på jobb i tårnene, når det var mennesker der og når de fleste gikk hjem?
Flyene som traff tårnene var littegrann forsinket, var det snakk om ti minutter forsinket avgang på det ene og førti minutters forsinkelse på det andre.
Det første flyet treffer sitt mål en halvtime før folk er på plass på jobb i tårnene. 3000 mennesker blir drept. Hvis flyene hadde rammet en time senere, da alle var på plass på jobb, hadde opptil 50.000 mennesker kunnet bli drept.
Hvis vi fortsatt forutsetter at det var Al-Qaeda som stod bak, efter hva vi vet om Al-Qaeda, ville de ha valgt å drepe 3000 amerikanere eller 50.000 amerikanere? Åpenbart det siste. Det vi har fått høre om Al-Qaeda er at de løper ubevæpnede mot maskingeværild i den tro at de kommer til paradiset som martyrer. De er så sprø som ristede kastanjer.
Det er et ocean av uforenlige motsetninger mellom det vi på den ene side vet om Al-Qaeda og på den annen side det faktum at flyene ble styrt inn i tårnene og tårnene sprengt, ikke for å drepe så mange som mulig, men for å skremme en opinion.
Dette forteller meg at det ikke kan ha vært Al-Qaeda som stod bak.
Det var med denne konklusjonen jeg begynte å stusse. Efterhvert ser jeg at andre har begynt å spørre og å grave ut fra sine forutsetninger i andre fagfelt. Alle som undersøker de mange omstendighetene rundt 911 finner avgjørende forhold som ikke kan forenes med det de amerikanske myndighetene sier, men som meget godt lar seg forene med at det var krefter innad i den amerikanske administrasjonen som stod bak.