Ola skrev:Menneskets bidrag til økt CO2-konsentrasjon (siden førindustrielt nivå) er, slik jeg leser IPCC, 100 %.
Så Ola bruker IPCC som sannhetsvitne, jeg merker meg det.
Nå er ikke dette poenget. Jeg har forsøkt å få frem poenget, nemlig eksisterende CO2 konsentrasjon i atmosfæren målt i PPM. Det kan vanskelig være annet enn den
absolutte CO2-konsentrasjon som fremkaller drivhuseffekten.
Jo mindre CO2 i atmosfæren, jo kaldere skulle det bli. Dersom vi reduserer CO2 til null stopper fotosyntesen opp, jorden blir sannsynligvis avkjølt, og til slutt ubeboelig.
Videre omtaler de menneskeskapt CO2 som "utslipp", mens bidrag fra hav og land omtales som "netto flukser". Der er altså på dette punktet Carl I Hagen sauser det sammen. Motstanderne hans er vel for kunnskapsløse til å prøve seg på en saksbasert diskusjon og lar ordbruken hans bli stående uimotsagt.
Dette er ikke poenget! Poenget må nødvendigvis være total mengde CO2 i atmosfæren,
hva skulle det ellers være? Og da har vi to bidrag: Det naturlige bidrag fra hav og land, samt brenning av fossilt brensel. I forhold til eksisterende
mengde CO2 i atmosføæren (380++ PPM) er da brenning av fossilt brensel estimert til å være 5% av totalen.
At dette er 100% av "utslippene" er greit nok, men det er ikke det som er problemet. Problemet er hvor mye CO2 som finnes der totalt sett.
Menneskets 5% bidrag til totalen er ikke nok til å skape noen klimaendring, så man bør nok søke andre forklaringer.
Dette tallet er likevel fullt konsistent med påstanden om at menneskene har forårsaket 100 % av økningen i atmosfærisk CO2-konsentrasjon. Altså representerer påstanden om at menneskene båre står for 5 % av "utslippene" et billig retorisk poeng!
Påstanden er ikke at mennesket står for 5% av utslippene. Påstanden går ut på at brenning av fossilt brennstoff står for 5% av total mengde i atmosfæren, som er noe helt annet.
Ola bør heller konsentrere oppmerksomheten om historisk CO2-menge på jorden.
I vår tid er den ekstremt lav (280++ PPM), et snitt på mellom 3000 og 4000 PPM har vært det vanlige.
Enda mer interessant er det å se at global temperatur ikke har svinget i takt med CO2-mengde i spesiell grad. Det er ikke mulig å få øye på noen entydig sammengheng her.
MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca