Her finner man prisutvilkingen for en rekke varer ikke i kroner eller dollar, men i gull.
http://pricedingold.com/
F.eks. prisen på bensin (i USA):
http://pricedingold.com/us-retail-gasoline/
Frederik skrev:Jeg sitter og ser på grafen av bensinpriser, og det virker for meg som om prisen på olje i dag er rundt den samme som i 1997. Allikevel hører vi utrolig mye om hvor at bensinprisene er høyere enn noen sinne. Er det bare dollaren som har sunket mye, ikke prisen på bensin som har økt?
Vegard Martinsen skrev:Det er dollaren (og andre valutaer) som har sunket i verdi pga den ukloke politikken som regjeringene fører. Bla. øker de (via sentralbanken) pengemengden slik at hver pengeenhet blir mindre verd.
QIQrrr skrev:As you can see on the chart below, they have just bounced off their record lows!
Marius Møllersen skrev:Det virker som om dogmet...
...i bunnen av disse tankerekkene er at gullprisen er stabil.
QIQrrr skrev:Jasså, sier du det du?
QIQrrr skrev:Snakker du nå om den nominelle eller den reell prisen?
Marius Møllersen skrev:QIQrrr skrev:As you can see on the chart below, they have just bounced off their record lows!
Det virker som om dogmet i bunnen av disse tankerekkene er at gullprisen er stabil. Hvorfor skal vi anta noe slikt?
QIQrrr skrev:Og hva måler du den reelle gullprisen i?
Vegard Martinsen skrev:Men alt vurderes i forhold til andre ting, og det finnes ikke noe stabilt gudegitt punkt som alt kan vurderes ut i fra.
Vegard Martinsen skrev:Gullmengden er nokså stabil,
Vegard Martinsen skrev:historien viser at det er gull som foretrekkes.
Vegard Martinsen skrev:Gull som pengestandard er derfor bedre enn alle andre standarder.
Vegard Martinsen skrev:Les f.eks. Nathan Lewis om dette.
Marius Møllersen skrev:QIQrrr skrev:Og hva måler du den reelle gullprisen i?
Arbeid. Du kan f.eks. ta utgangspunkt i ei norsk lønning du kjenner utviklinga på de siste 20 årene og se hvor mye gull den til enhver tid ville være verdt.
QIQrrr skrev:Jeg vil tro at trenden vil se omtrent slik ut:
QIQrrr skrev:It's no wonder that households need multiple earners, and are still struggling to make their mortgage payments and keep food on the table!
Marius Møllersen skrev:QIQrrr skrev:Jeg vil tro at trenden vil se omtrent slik ut:
Flott. Da er du kanskje også enig i at den reelle gullprisen langtfra er stabil?
Marius Møllersen skrev:Priced in Gold skrev:It's no wonder that households need multiple earners, and are still struggling to make their mortgage payments and keep food on the table!
Dette er rent vrøvl.
At arbeideren tjener mindre i gullekvivalenter betyr ikke nødvendigvis at han får mindre kjøpekraft hva gjelder hus og mat.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest