Jan A. Skarstein skrev:Etter min mening så er ikke MMO noe mer eller mindre irrasjonelt enn feks TV titting hvis man husker å begrense seg (kanskje der de fleste har problemer?)
Det er slik jeg ser det to elementer som
kan være irrasjonelle: Budskapet spillet sender (innholdet), og vanskelighet for å begrense seg. Jeg har aldri spillt MMO-spill før, så jeg vet ikke om budskapet her, men et problem jeg kan tenke meg er at alle medspillere skal utslette hverandre (på lag eller en og en). Det kan altså ikke være noe klart skille mellom godt og ondt, eller så må en av partene i en strid være definert som onde, og spillerne har vel da aktivt plassert seg i en slik posisjon? Dette synes jeg virker litt suspekt.
I andre spillsjangre har vi blant annet GTA hvor spilleren utelukkende er en ond forbryter. Her går spillet klart i mot rasjonelle verdier. Jeg skal allikevel ikke legge skjul på at jeg nettop har prøvd meg på denne spillserien med mye moro.

Dog med et bevisst forhold til at jeg ikke godtar spillets budskap (om det er intendert noen). Denne holdningen tror jeg også de fleste andre spillere i bunn og grunn har.
På den annen side har vi altså vanskeligheten noen har for å begrense spillingen sin. Det finnes vel to grupper av disse (som jeg har identifisert): De som forlater jobb og sosialliv til fordel for spilling, og de som har en karriere som spiller. Jeg vil gjøre oppmerksom på at begge disse gruppene er forholdsvis små, jeg tror også her at de fleste som spiller vet å begrense spillbruken sin. Det er vel heller slik at det er de som blir fortapt i slike dataspill man hører mest om!
Summa summarum: Jeg er altså ikke så skeptisk til benyttelse av dataspill. Selv om det er mange spillere, tror jeg flesteparten av disse har et sunt forhold til spillet. Jeg ser poenget med at et ansvarsfratagende sosialdemokrati/velferdsstat, som fratar ethvert individ incentiver til egen produktivitet ved hjelp av beskatning, kan få flere til å oppsøke spillets verden for å føle seg til nytte her.
Dette er ikke noe rart: I WoW er det ikke slik at man må betale 50% av sine erfaringspoeng som skatt til noen stat, som blir fordelt på alle spillerne uavhengig av dyktighet. Jeg kan altså godt forstå at noen oppsøker et fiktivt verdievalueringssystem fremfor virkeligheten, som jo også er meget fiktiv på en helt annen - og urettferdig - måte. I tilfelle er ikke dette primært spillerenes feil i utgangspunktet, men velferdsstaten?