Skatteflyktning skrev:Tja, det er jo nesten den samme tiltalen jeg har mot IP-vennene i DLF.
1. IP er ett frontalangrep (som har lykkes desvaerre) mot eiendomsrettighetene til de som har fysiske ting som eiendeler. (Reduserer det du kan gjoere med dine eiendeler og forbyr deg aa selge dem)
2. IP er ett statsbevilget Monopol, hvilket det overrasker meg enormt at noen som kaller seg liberal kan vaere for.
Nå er vi tilbake der vi begynte. Jeg har stadig monopol over over min utsikt hjemme, beskyttet av staten. Skatteflyktnings bruk av monopol som et utelukkende amoralsk begrep blir til sist det eneste halmstrået.
Skatteflyktning skrev:Begrunnelsen for forsvaret av IP ser ut til aa ha mer hull enn en sil:
1. Ideologisk begrunnelse "Labour theory of Property" (DLF fortolkning)
A. Hvis dere virkelig trodde paa dette ville dere ikke forsvare:
A1. Tidsbegrensing (forskjellige) av "eiendomsretten"/Monopolet: 20 aar for patenter, life+75 aar for copyright
A2. Differansiering mellom forskjellige "typer" intellektuelt arbeid, hvor mange typer ikke faar tildelt monopol: Elektronikk, Arkitekter, Forskning, etc
A2a. Ettersom alt arbeid krever en del (uansett hvor liten) tenkning, burde i konsekvens der vaere monopol paa all (oekonomisk) aktivitet.
A1. Livet har en tendens til å slutte, all eierskap har en tidsbegrensning.
A2. Skatteflykting har unngått å snakke om det faktum at elektronikk kan patenteres inndirekte, selv om dette har blitt påpekt. Arikitekt tegninger er ikke patenterbare, men byggemetoder og lignende er det. Forskning kan lede til patenterbare produkter.
A3. Nytenkning er vel det som kan patenteres, copyrightes, det skjer ikke i alt arbeid.
Det er dog monopol på all økonomisk aktivitet, jeg kan ikke bruke dine kunnskaper til å tjene penger til meg uten ditt samtykke og samarbeid, du har et monopol som staten beskytter på din kunnskap. Når jeg vil bygge et hus kan jeg ikke bruke dine hender, ei heller presse deg til å bygge for meg. Jeg kan tilby deg, som enetilbyder av dine hender, penger/varer/tjenester for at dine hender hjelper meg. Denne formen for monopol anerkjenner du vel ikke? Dermed bør du være glad for å dele dine hender og kunnskap med alle, ved f.eks. at du skattes så alle får ta del i din kunnskaps og henders produkter.