Jeg starter like så godt en tråd med fortløpende oppdatering om den økonomiske krisen, hendelsesforløp, markedsutvikling og investeringsmuligheter.
Forrige uke gikk verdens børser på en saftig smell etter bøtter og spann med dårlige nyheter. Dow Jones falt til sitt laveste nivå på 22 år. I går (tirsdag 24. februar) steg den litt på "håp" da Bernanke holdt en tale som ble tolket positivt. For det første sa han at bankene ikke ville bli kollektivt nasjonalisert, men kun nasjonalisert "etter behov." Videre sa han at dersom bankkrisen kunne løses trodde han at bunnpunktet nås i år. Samme dag kom det ut katastrofalt dårlige tall om "consumer confidence." Tallene var radikalt lavere enn forventet og har aldri vært så lave i den tiden indikatoren har eksistert. (mange tiår)
Gull og sølv har begynt en liten korreksjon som typisk varer 5-15 handledager og vi har nå unnagjort 3-4 av dem. Gull har falt fra sitt toppnivå på litt over 1000 dollar til ca 960 dollar. I den type korreksjon som vi nå er inne i kan gull lett falle ned til 900 dollar, kanskje enda litt lavere. Det er i såfall en glimrende anledning til å komme seg inn i markedet på, for gull og sølv skal trolig opp mye høyere. (minst 1200 dollar for gull i år og minst 17 dollar for sølv) Sølv er fremdeles i backwardation. Det vil si at spotprisen på sølv er høyere enn futureprisen for neste måned. Normalt skal den ikke være det, og det signaliserer at markedet priser inn risiko for en kollaps i råvaremarkedet, dvs. at futureskontraktene ikke kan leveres. Backwardation er et bullish tegn for sølv. Det betyr at folk foretrekker fysisk sølv fremfor papirsølv.
I de neste par dagene kommer det makronyheter om arbeidsledigheten og BNP i USA. Jeg forventer at disse vil fortsette å vise helt forferdelige tall og Dow Jones vil da fortsette nedgangen. Dersom Dow Jones faller vil dette føre til økt kjøp av gull og sølv, noe som kan bremse opp eller reversere korreksjonen av edelmetallene.
Gull er i et bullmarked så jeg forventer at korreksjoner varer kortere og ikke er så dype. Skal jeg tippe vil altså gull og sølv snu oppover i løpet av uka på dårlige makronyheter.