Rounin skrev:Her beveger du deg langt utenfor temaet. Problemstillingen var ikke hvorvidt mennesker er guder eller hvorvidt dyr tar skade av mishandling, men hvorvidt det er nødvendig med et forbud mot dyresex. En slik tirade basert på fri assosiasjon, "tenk på barna" og "Selvsagt skal man ikke..." kvalifiserer ikke til videre vurdering en gang. Prøv igjen!
Beklager ordbruken i forrige kommentar, men vi vet begge at det ikke nytter for meg å argumentere for dette da det krever at man har et annet livssyn på verden. Jeg ser på meg selv som liberal, noe de fleste liberalister sannsynligvis vil argumentere for at jeg ikke er. Jeg mener det kun er et annet virkelighsetssyn som er grunnlaget for diskusjonen.
Vi er avhengige av hverandre for overlevelse. Vi er også avhengige av annet liv i naturen for overlevelse. Ettersom vi er avhengige av hverandre, har vi blitt nødt til å gå på akkord med vår egen personlige frihet. Vi godtar enkelte samfunnsmessige normer og praksis, for at vi skal bli akseptert og godtatt i samfunnet. Vi ønsker ikke at våre barn skal drikke alkohol, derfor har vi etablert et forbud.
Jeg er av den oppfatningen at vi også må godta at vi er en del av et større økosystem på jorden og må innrette oss deretter for å kunne leve i samfunn og felleskap med resten av naturen. Vår intelligens og moral gir oss i tillegg et økt ansvar til fornuftig forvaltning av alt annet liv som vi påvirker. Noe annet ville være å benekte vår egen natur og intelligens, for å redusere den til naturlige drifter og instinkt.
Moralsk ville det vært forkastelig å utøve unødvendig tvang og vold mot annet liv, men det er ikke nødvendig med moralskt grunnlag for å etablere et forbud. Det er behov for å gi grunnleggende rettigheter til alt liv og innse det faktum at vi ikke er alene i universet. Universet har utviklet oss til hva vi er i dag, la oss innse med vår bevissthet, viktigheten av samspillet og orden i den naturlige verden. Vi skal repsektere alt liv - av respekt for alt liv, og andre mennesker, bør vi ikke initiere tvang og vold mot andre. Uansett hvilket bevissthetsnivå og intelligens andre dyr har (selvsagt med variabel utligning av rettigheter ifht objektive verdisetning av alt liv). Vi ønsker ikke at noen skal lide, derfor bør vi ha et forbud mot dyresex.