DLF's USA-glorifisering

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

DLF's USA-glorifisering

Innlegg fny3 19 Jan 2010, 01:05

Hei,

Jeg har lagt merke til at det er en hvis tendens for DLFere til å hele tiden ha et veldig positivt syn på stort sett alt som har med USA å gjøre.
Hovedsaklig så har det vært begrunnet i at USA er kapitalistisk og frihetselskende. Dette går igjen i mange innlegg og arikkler på DLF's sine sider.

Men er det ikke på tide at DLF begynner å bli litt mere kristisk i sin hyllest til alt som har med USA å gjøre?

For meg virker det som om det var mye bra tankegang i USA, men at trenden de siste 10-årene med alt som har med frihet å gjøre er snudd, og at ting beveger seg mot ufrihet.
Så selv om kanskje mange ting der enn så lenge er friere der enn i Norge, så hyller man i grunn et system der ufriheten nå har overtaket over friheten.
--
Jon.
Brukerens avatar
fny3

Re: DLF's USA-glorifisering

Innlegg QIQrrr 19 Jan 2010, 01:46

Hei og velkommen til forumet. Kan du gi konkrete eksempler på ukritisk hyllest av USA?
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg fny3 19 Jan 2010, 07:25

Det virker nå i allefall som DLF er ombord med USA på det meste som har hatt med krigen mot terror å gjøre
og utenrikspolitikk i midtøsten.

Det er kanskje lett å sitte å se tilbake på ting som ble skrevet i øyeblikket da ting skjedde,
og en skal vel ha en kreditt for ikke å slette ting som er skrevet.

Vel, så ja jeg bør kanskje kommentere inne på forumet på enkeltsaker.

Men det virker som DLF sluker det meste av offisiell krigspropaganda fra USA som har med 9/11, Islamister og terror å gjøre:
-DLF er for å fortsette Iraq- og Afghanistan-krigen fordi det forsatt er terrorister out there i den onde akse.
-DLF tror at Iran snart har atombomber.
og mye av dette har rot i den fundamentalistiske Islam. Og mye av den offisielle forklaringen for krigen er ok.

Det eneste DLF er kritiske til er detaljer som at man har tatt for lett på Islamistene, og prøvd med demokrati som ikke fungerer for Islamister.

Det er ofte vanskelig å klare å finne ut hva som er sant og ikke sant. Alt har blitt propaganda, og ingenting er lenger objektiv vitenskap.
For mitt vedkommende har jeg fått store problemer
med å ta USA's proganda noe særlig seriøst. Det virker som de hele tiden har fortalt løgner og nå er de helt
uten noen form for integritet igjen. USA er som en lystløgner som har fortalt så mange skrøner at en helt slutter
å tro noe av det de sier enten det er sant eller ikke.

Jeg var vel ganske troende til det som kom fra USA i begynnelsen av 2001, men så har det fram til nå kommet sigende inn en gryende skepsis
til alt de driver med.

Jeg vet heller ikke om jeg klarer å forstå hva all denne krigingen egentlig dreier seg om. Det jeg tror den i allefall ikke dreier seg om er:
demokrati, frihet, diktatorer, skape fred.
--
Jon.
Brukerens avatar
fny3

Innlegg QIQrrr 19 Jan 2010, 15:20

fny3 skrev:Jeg bør kanskje kommentere inne på forumet på enkeltsaker.

Gjør gjerne det. Da blir det mer konkret og lettere å forholde seg til.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Vegard Martinsen 19 Jan 2010, 19:02

-DLF er for å fortsette Iraq- og Afghanistan-krigen fordi det forsatt er terrorister out there i den onde akse. ...

Alt har blitt propaganda, og ingenting er lenger objektiv vitenskap.

Krigen i Afghanistan er (sammen med Midt-Østen) slagmarken i krigen mellom Vesten og militant islam, og det er viktig at Vesten går seirende ut av denne, eller at Vesten i hvert fall ikke gir opp.

At USA fører krigen på en nærmest håpløs måte er opplagt.

USA vant i Irak, men før the surge så det ikke bra ut, og da skrev jeg denne artikkelen: "Krigen mot terror fem år etter".

http://vegardmartinsen.com/fem.html
Vegard Martinsen

Innlegg fny3 21 Jan 2010, 01:11

Jeg er ikke så inne på alle sider av din argumentasjon for en hard linje mot Islam. Så hvis du har noen raske linker der det kommer fram, kan jeg lese gjennom det.

Men jeg er vel en mindre intervensjonist enn du. For mitt vedkommende så kan de i grunn bare holde på der de er. Har ikke så mye tro på noe korsfareropplegg der en skal innføre freedom til de som ikke vil ha det.
Så lenge man driver på med intervensjonisme der nede så må man vel ta høyde for litt spillovers ut i vesten.

USA og CIA har vel vært på alle sider av bordet på et eller annet tidspunkt. Så de som er fiender i dag er venner i morgen og visa versa. Jeg ser ikke helt at vi i Norge skal velge side i en krig nede i midtøsten, men Norge liker jo å være på banen når det gjelder fredskapning.

Men det er jo et faktum at krigen der nede og alle de policiene som har med konflikten har gått hånd i hånd med tap av frihet i vesten. Så med å støtte disse krigene så støtter man vel også innsnevring av frihet i vesten. Er det mulig å krige der nede og samtidig ha et åpent samfunn i vesten?
--
Jon.
Brukerens avatar
fny3

Innlegg dassrull 21 Jan 2010, 01:37

Vesten er ikke lenger frihet, men fascisme. "Krigen mot terror" er islamisme mot fascisme.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 21 Jan 2010, 08:00

dassrull skrev:Vesten er ikke lenger frihet, men fascisme. "Krigen mot terror" er islamisme mot fascisme.

Vi bare kort si at det er et bomskudd å omtale dagens situsjone i Vesten som fascisme. Men at friheten er under press fra islam, fra venstresidens styrings- og kontroll-iver, fra alles (unntatt DLFs) ettergivenhet, og fra den eksponentielt voksende byråkratiseringen, det er opplagt.
Vegard Martinsen

Innlegg Skatteflyktning 22 Jan 2010, 00:23

Vegard Martinsen skrev:
dassrull skrev:Vesten er ikke lenger frihet, men fascisme. "Krigen mot terror" er islamisme mot fascisme.

Vi bare kort si at det er et bomskudd å omtale dagens situsjone i Vesten som fascisme. Men at friheten er under press fra islam, fra venstresidens styrings- og kontroll-iver, fra alles (unntatt DLFs) ettergivenhet, og fra den eksponentielt voksende byråkratiseringen, det er opplagt.

Vel, dette er nok diskutabelt. Forskjellen mellom fascismen og kommunismen er faktisk veldig liten, og begge er totalitaere systemer. (Direkte motpol av liberalisme)

Kommunisme: Control of "the means of production" through State ownership.
Fascism: Control of "the means of production" through regulation.

Utvilsomt er Vesten sakte men sikkert paa vei til fascismen, dog er vi ikke helt fremme enda.

Videre er der endel tvil om kanskje Statene har forstaatt at de Totalitaere samfunn ikke er det som tillater den stoerste utviklingen av Staten. Det er som en parasitt som overvelder og dreper den kroppen den har infestert. Det kommunistiske eksperimentene i OestEuropa og de Fascistiske i Iberia/Latinamerika har klart vist foelgene av dette.

Parasittene naa til dags er opptatt av "optimal tax policy", dvs hvordan kan staten bli saa stor som mulig uten aa drepe gaasa som legger gull-eggene!
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 22 Jan 2010, 07:28

Skatteflyktning skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Vi bare kort si at det er et bomskudd å omtale dagens situasjon i Vesten som fascisme. Men at friheten er under press fra islam, fra venstresidens styrings- og kontroll-iver, fra alles (unntatt DLFs) ettergivenhet, og fra den eksponentielt voksende byråkratiseringen, det er opplagt.

Vel, dette er nok diskutabelt. Forskjellen mellom fascismen og kommunismen er faktisk veldig liten, og begge er totalitaere systemer. (Direkte motpol av liberalisme)

Kommunisme: Control of "the means of production" through State ownership.
Fascism: Control of "the means of production" through regulation.

Utvilsomt er Vesten sakte men sikkert paa vei til fascismen, dog er vi ikke helt fremme enda.

Videre er der endel tvil om kanskje Statene har forstaatt at de Totalitaere samfunn ikke er det som tillater den stoerste utviklingen av Staten. Det er som en parasitt som overvelder og dreper den kroppen den har infestert. Det kommunistiske eksperimentene i OestEuropa og de Fascistiske i Iberia/Latinamerika har klart vist foelgene av dette.

Parasittene naa til dags er opptatt av "optimal tax policy", dvs hvordan kan staten bli saa stor som mulig uten aa drepe gaasa som legger gull-eggene!

Er i hovedsak enig i dette, men jeg skrev om *dagens* situasjon.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 22 Jan 2010, 16:12

Jeg synes ikke skattepengen skal brukes på å bekjempe Hamas. Midtøsten-konflikten bør overlates til seg selv. Eventuelt kan de enkeltindividene som ønsker å involvere seg i den, gjøre det på eget initiativ.

Jeg er enig med Celente.

http://www.youtube.com/watch?v=rEZXLwAAur0
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 23 Jan 2010, 07:26

dassrull skrev:Jeg synes ikke skattepengen skal brukes på å bekjempe Hamas. Midtøsten-konflikten bør overlates til seg selv. Eventuelt kan de enkeltindividene som ønsker å involvere seg i den, gjøre det på eget initiativ.....

Militant islam angriper oss her på vårt området. Vi bør bekjempe dem også på deres område så kraftig vi kan.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 23 Jan 2010, 11:28

Vegard Martinsen skrev:Vi bør bekjempe dem også på deres område så kraftig vi kan.

Du kan gjøre det. Gå først og vis hvordan det skal gjøres. Og bruk dine egne penger.

Jeg og mange andre er ikke interessert i å bruke pengene våre på å drepe muslimer.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 24 Jan 2010, 09:06

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:Vi bør bekjempe dem også på deres område så kraftig vi kan.

Du kan gjøre det. Gå først og vis hvordan det skal gjøres. Og bruk dine egne penger.

Som alle her vet er vi for frivillig finansiering av statens oppgaver.

Jeg og mange andre er ikke interessert i å bruke pengene våre på å drepe muslimer.

Det vi er tilhengere av er å sørge for at vi ikke blir angrepet av militante muslimer. Hr Rulls fremstilling av det vi mener i steningen over er en grotesk feilfremstlling.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 24 Jan 2010, 11:49

Frivillig finansiering av statens oppgaver, men skal man kunne øremerke skattepengene man betaler, slik at de ikke blir brukt på krig?
dassrull

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester