Rounin skrev:Her trodde jeg gyggetummi tok feil, for dette standpunktet er åpenbart uholdbart. Et individs rett til å leve kan ikke bero på en sanksjon fra individets pårørende, hvordan man nå definerer "pårørende". Hadde samfunnet vært organisert slik, kunne familier fritt leid inn leiemordere for å utføre æresdrap, ran m.m. av sine egne, for så å "tilgi" forbrytelsen i det den var begått. Som et minimumskrav måtte en slik tilgivelse foreligge fra alle gjenværende rasjonelle vesener som drapsmannen realistisk kunne ha mulighet til å komme i kontakt med i løpet av sin levetid, og dermed snakker vi minst om alle mennesker på jorden. Man kan ikke på bakgrunn av en familierelasjon tillate ett individ å retroaktivt sanksjonere drap på et annet.
Individet kan foer sin doed ta ut en forsikring med ett beskyttelsesselskap/forsikringselskap/advokat for aa gi anklageretten til dette/denne med den kondisjon at morderen finnes (etterforskning) og doeds-straff soekes (tilgivelse kontraktmessig eksludert). Hvis du ikke stoler paa familyen er det nok best aa ta ut en slik forsikring/avtale. Din Familie arver din "sak" mot forbryteren fra deg om du ikke disponerer dine ting paa annen maate.
Ikke noedvendig aa spoerre hele verdens befolkning om tilgivelse er OK.
6. Private beskyttelsesfirmaer gjelder kun for de som betaler, og du står fritt til å velge ditt eget beskyttelsesfirma. Staten sier "vi skal være det eneste beskyttelsesfirmaet, og du for ikke lov til å betale for andre tjenestter uten å forlate landet".
Du burde ogsaa staa fritt til aa velge aa beskytte deg selv. (Dvs ikke bli tviunget til aa leie inn hjelp, paa samme maate du ikke er tvunget til aa leie inn vaskehjelp idag)
- Kode: Merk alt
Jo, men hvis alle følger samme rettighetsteori, og hvis alle slike fimaer samarbeider hvis det skulle oppstå en konflikt mellom kunder fra to firmaer, vil resultatet bli det samme.
Det er godt sagt. Et samfunn son konsekvent håndhever et sett med prinsipper har jo i realiteten en stat.
Ja, det ville vaere en anarkistisk stat
For å sette det på spissen, kan man jo også analysere dagens samfunn som et anarki, hvor nasjonalstatene er de jevnt over sterkeste grupperingene. Man kan dermed spørre seg hva som ifølge anarkismen skulle vært annerledes.
Internasjonalt sett er der anarki i verden idag, siden der ikke er EN verdensregjering (enda)
Hva burde vaere anderledes er vel ganske klart.