Flammekaster skrev:Flott at det er flere genus i dag enn for mange millioner aar siden. Faar haape det ikke skjer noen flere store naturkatastrofer (eller menneskeskapte katastrofer) som utrydder kjempemange arter i naer fremtid, for da maa vi (som man kan se paa grafen) vente i noen millioner aar foer mangfoldet tar seg opp igjen. Man kan jo ha en langsiktig plan om aa faa masse kunnskap fra nye arter som oppstaar de neste millioner aarene om vi starter en masseutryddelse naa, men jeg synes en slik plan hoeres lite fornuftig ut. Da kan vi heller foerst laere det det er aa laere om artene som er her NAA, og deretter eventuelt bestemme oss for om det er fornuftig aa starte en masseutryddelse.
Jeg tror ikke det er noen som planlegger å starte masseutryddelser, selv om enkelte leker med tanken:
The Daily Telegraph, November 1, 2010: An educational computer game in which users have to save the world from climate change offers an interesting solution – decide the problem is overpopulation and design a virus to kill millions - Climate change game launched
Det er riktig at vi mennesker fortrenger noen arter mens vi tar vare på andre. Dette utfra nyttevurderinger. I mange tilfeller og regioner hvor eiendomsretten står svakt kan det imidlertid være andre hensyn som legges til grunn. Derfor er det viktig at individets grunnleggende rettigheter respekteres hvis god natur- og ressursforvaltning er målsetningen. Under slike optimale forhold vil mennesket tilpasse sine omgivelser med utgangspunkt i
egne behov - ikke behovet til isbjørner, sopp, politikere, frosker og andre buskvekster. Det som fremmer individets liv vil bli prioritert og tatt vare på mens det unyttige og skadelige vil bli luket vekk. I tillegg til tilværelsens umiddelbare håndgripelighet finnes det private selskaper som blant annet arbeider med å
konstruere fisketyper med egenskaper som er bedre tilpasset menneskets behov. Andre snille private selskaper arbeider med å konstruere
bedre kornsorter. Dette er to eksempler på hvordan intelligente mennesker tilnærmer seg biologien - mennesket danner utgangspunkt for tenkningen. De mindre intelligente springer rundt og roper at himmelen faller ned og at vi må legge lokk på naturen for å redde planeten. I tillegg vil de tvinge til seg masse penger som på ingen måte kan sies å stå i forhold til noe som helst av det de holder på med.
Grunnen til at jeg vet at mennesket utrydder svaert mange arter, er at jeg har hoert svaert mange konkrete eksempler paa det, og lest mye forskning som viser at dette er et stort problem (for artsmangfoldet).
Hvilke store problemer er det snakk om?
Er du på reise i utlandet?