Flammekaster skrev:Vegard Martinsen skrev:Man kan ikke velge mellom ulike alternativer hvis man ikke har fri vilje. Har man ikke fri vilje kan man ikke si at argumentene for evolusjon er sterkere enn argumentene for kreasjonisme.
Frem til nå har da hjernen min gjort en god jobb
Du er vel ifølge ditt syn bare determinert til å mene dette? Du vil vel ikke si at dette er et velbegrunnet standpunkt som du er kommet fren til etter å ha vurdert ulike mulige oppfatninger?
..med å utføre de riktige elektriske proesessene, og vist meg svaret på mange slike spørsmål, som i ettertid har vist seg å være riktige. Jeg kan ikke vite om jeg regner ut 1+1 riktig, men når hjernen min viser meg det samme svaret hver gang, og alle andre mennesker i hele verden også får det samme svaret, så virker det etterhvert svært sannsynlig at det er riktig (faktisk, etter din terminologi, "sikkert").
Og siden nesten alle andre mht politisk syn er sosialdemokrater så betyr dette at ...
Mer grunleggende: konsensus er ikke et kriterium for sannhet.
Men hoppet du plutselig bort fra hele problemstillingen med hvorvidt menneskets utviklingshistorie kan forklares med fysiske lover, når ikke fri vilje kan det. Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener når du sier at den ikke kan forklares med fysikkens lover.
Valg kan ikke forklares vha fysikkens lover. Men valg er ikke i strid med fysikkens lover.
...
La oss si at JEG har fri vilje, men at jeg ikke vet om resten av verden har det.
Så du holder mulighen åpen for at du er fundamentalt annerledes enn alle andre mennesker?
Altså, la oss ta MEG ut av selve problemstillingen. Mener du fremdeles det i like stor grad er umulig å forklare renessansen med de fysiske lover vi har observert at nesten alt i universet følger, som det er å forklare fri vilje med disse lovene?
Historien kan ikke forklares vha fysikkens lover.
Men hvis du vil overbevise meg om at jeg tar feil så må du gjerne forklare f.eks. renessansen vha fysikken lover - og kun en påstand om at dette kan være mulig er ikke overbevisende eller plausiblet i det hele tatt.
Hvordan vet man at det er rett svar hvis man ikke kan velge?
Hvordan vet man at det er rett svar hvis man KAN velge?
Ved benytte vanlig videnskaplig metode, inkl. å stadig kontrollere sine konklusjoner opp imot fakta.
Videnskapens historie er full av eksempler på at feil også forekommer og at de blir korrigert av ny kunnskap - hvis man velger å ta hensyn til den (noen velger å ikke ta til seg ny kunnskap og står fast på de gamle feilene).
Jeg vil jo strengt tatt si at man ikke kan VITE dette i noen av tilfellene, og jeg kan ikke se hvorfor det er større sannsynlighet for å regne riktig om man kan velge.
Man kan kontrollregne, man kan benytte uliker metoder, etc.
Maskiner (som ikke har fri vilje) kan bare gjøre det de er programmert til, men vi kan oppdatere oss selv med nye metoder - dersom vi velger det.
Og en datamaskin regner ikke ut noe (hvis vi skal formulere oss presist), den bare utfører de operasjoner som programmereren har valgt å programmere den til å gjøre. Hvis man taster inn 1 og + og 1 og = så er den programmeret til å vise 2. Dette er ikke noen utregning.
Vel, hvordan kan et menneske regne ut noe da? Bevisstheten er 100% avhengig av hjernen for å foreta alle "utregninger" - men hjernen er jo bare en datamaskin, som ikke kan regne ut noe.
Vi har fri vilje, og vi kan styre vår tenkning.
La meg si litt mer om dette. Dersom det f.eks. var en feil i maskinen slik at den viste 3 etter at man tastet inn 1 og + og 1 og = så ville den som opererte maskinen se at resultatet var feil. Maskinen ville ikke kunne "forstå" eller "oppdage" feilen - fordi operatøren har fri vilje og kan vurdere rett og galt, mens maskinen bare gjør det den er programmert til.
Og hvordan kunne han vite at 1+1 ikke er 3?
Fordi vi har laget tallsystemet slik at 2 er det eneste korrekt svar på 1 + 1 (forutsetter her ti-talls-systemet).
Fordi han har regnet ut dette regnestykket på forhånd, og vet det er feil.
Er det mer komplisert (slik at man ikke vet svaret på forhånd) så kan man regne mange ganger og sjekke svaret.
Er maskinen prgrammert feil så vil den ikke kunne korriger seg (utover de mekanismer som er lagt inn i programmet).
Du kunne fint satt inn slike "failsafe"er i datamaskinen også.
Ja, programmereren kan velge å gjøre slike ting, men han kan tenke ut nye ting og oppdage nye metoder, mens en maskin kan bare gjøre det den er programmert til å gjøre.
Det er ikke mye interessant å si om noe som helst hvis ikke verden eksisterer, og jeg har faktisk ingen som helst konkrete grunner til å tro at den ikke gjør det. Fri vilje, derimot, er bare en liten del av verden (som for eksempel en liten radio som inneholder eller ikke inneholder en liten mann også er en liten del av verden), og det kan sies mye interessant om verden enten vi har fri vilje eller ikke.
Hvis vi ikke har fri vilje så er vi bare determinert til å gjøre det vi gjør og mene det vi mener, og da er alt uniteressant.
I tillegg finnes det gode grunner til å tro at fri vilje ikke eksisterer,
Nei. Det er like stor grunn til å godta at det eksisterer en virkelighet som å godta at vi har fri vilje; begge er direkte observerbare. Å benekte den ene er like velbegrunnet som å benekte den andre.