FrP, Hompland og Ayn Rand

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Innlegg Vegard Martinsen 20 Mai 2011, 15:55

Dagbladets Andreas Hompland skriver om FrP og Ayn Rand i dagens (20/5) utgave.

Mitt svar til Dagbladet ble refusert umiddelbart, men er gjengitt nedenfor. (Jeg måtte forsøke å gjøre det kort for å øke sannsynligheten for at det skulle bli tatt inn, så det er noe upresist enklete steder, men det er slik det er.)

Av Vegard Martinsen, leder i Det Liberale Folkepartiet

Dagbladet Andreas Hompland har rett i mye av sin kritikk av FrP i Dagbladet 20/5, men når han forsøker å kritisere Ayn Rand så bommer han kraftig. La oss se på noen få punkter: Ifølge Hompland forfekter Rand en kamp som er ”omsynslaus”. Dette er ikke riktig, ingen av hennes gode romanfigurer er hensynsløse. Videre er prinsippet om at initiering av tvang er et onde, et onde som alle må ta avstand fra, hennes fundamentale politiske prinsipp.

Rand går imot ”alle former for nestekjærlik og altruisme”, påstår Hompland. Dette er feil. Rand er imot altruisme, men altruisme er en etikk som sier at å ofre seg selv for andre er det høyeste gode. Altruisme er det Jesus oppfordrer til i Bergprekenen, og det som alle maktmennesker spiller på. Klart at Rand er imot dette. Å si at Rand er imot nestekjærlighet faller på sin egen urimelighet.

”Helten er den sterke mann” påstår Hompland, men han må ha glemt at flere av heltene er kvinner, f.eks. i hovedverket Atlas Shrugged er helten Dagny Taggart, og helten i We the living er Kira Argounova.

”[heltene] står alene.. ” – også dette er feil; i Atlas Shrugged arbeider John Galt sammen med blant andre Ragnar Danneskjøld og Francisco d’Anconia.

I The Fountainhead kjemper helten Howard Roark mot det ”middelmådige og feige gjennomsnittlige”. Hompeland utelater da det viktigste, nemlig Roarks kamp mot den superintellektuelle Ellsworth M. Toohey, som absolutt ikke er noen feig middelmådighet.

Hompland gjentar den gamle påstanden om at Roark voldtar Dominique, men kun en meget uoppmerksom leser – eller en uærlig skribent? – vil kunne hevde at dette er en voldtekt.

Det kan være interessant å diskutere Rand og hennes forhold til FrP, men da må man gjøre det motsatte av det Hompland gjør, da må man ta utgangspunkt i en korrekt fremstilling av det Ayn Rand står for.
Vegard Martinsen

Re: FrP, Hompland og Ayn Rand

Innlegg André Risnes 20 Mai 2011, 17:37

Bra, kort, og treffende. Pleier Dagbladet (og de andre avisene) å si hvorfor de refuserer innlegg?
André Risnes

Innlegg Vegard Martinsen 20 Mai 2011, 19:06

André Risnes skrev:Bra, kort, og treffende. Pleier Dagbladet (og de andre avisene) å si hvorfor de refuserer innlegg?

Det jeg fikk fra dem var følgende:

Mange takk for innlegg.

Vi har stor pågang, og mottar hver dag opp mot 100 debattinnlegg. Vi kan ikke trykke alle, og denne gangen fant vi dessverre ikke plass til ditt bidrag.

Med vennlig hilsen
Dagbladets debattredaksjon

Og jeg har nærmest hundrevis av slike fra alle de store avisene.
Vegard Martinsen

Innlegg stian 07 Jun 2011, 23:27

Synes det ligger en god del forskjellsbehandling bak nektene du får. Vet at enkelte nesten får trykket hva som helst de sender inn. Kanskje de ikke liker kritikk av sine egne?
Partimedlem.
stian

Innlegg Vegard Martinsen 08 Jun 2011, 07:14

stian skrev:Synes det ligger en god del forskjellsbehandling bak nektene du får. Vet at enkelte nesten får trykket hva som helst de sender inn. Kanskje de ikke liker kritikk av sine egne?

Nei, det vet hva som er farlig (for dem) og hva som ikke er farlig. Det som er farlig slipper bare inn helt unntaksvis.
Vegard Martinsen

Innlegg lba 08 Jun 2011, 09:09

Jeg ser at en del av artiklene du har på hjemmesiden din har vært på trykk i aviser. Hvor stor andel av innleggene du sender inn blir publisert? Jeg har prøvd meg på et par artikler selv, men har ikke fått noe på trykk så langt.
lba

Innlegg Vegard Martinsen 08 Jun 2011, 13:11

lba skrev:Jeg ser at en del av artiklene du har på hjemmesiden din har vært på trykk i aviser. Hvor stor andel av innleggene du sender inn blir publisert?

Opp til for noen år siden fikk jeg inn ca 80 - 90 %. Dagsavisen tok inn nesten alt jeg sendte til dem, Dagbladet tok inn mye av det jeg sendte til dem, VG tok iblant inn, men det var meget sjelden at Aftenposten tok inn noe.

Jeg har prøvd meg på et par artikler selv, men har ikke fått noe på trykk så langt.

Er ikke overrasket, dessverre.
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 08 Jun 2011, 14:04

Vegard Martinsen skrev:
lba skrev:Jeg ser at en del av artiklene du har på hjemmesiden din har vært på trykk i aviser. Hvor stor andel av innleggene du sender inn blir publisert?

Opp til for noen år siden fikk jeg inn ca 80 - 90 %. Dagsavisen tok inn nesten alt jeg sendte til dem, Dagbladet tok inn mye av det jeg sendte til dem, VG tok iblant inn, men det var meget sjelden at Aftenposten tok inn noe.

Jeg har hørt at Dagbladet sliter litt med å få inn nok kronikker nå, så der er sjansen muligens større for tiden.
Onarki

Innlegg simon 08 Jun 2011, 14:18

..Dagbladet sliter..

"Slik blir DIN nye hverdag, med rasjonell egoisme..."

Vi får se.
simon

Innlegg stian 09 Jun 2011, 23:55

Du får neppe se noe slikt på trykk.
Partimedlem.
stian