stian skrev:Innsidehandel forbudet har rot i børs spillet, markedet skal få alle opplysninger samtidig, dersom man tillater sentrale personer i bedriften å handle før markedet vi bryter man med dette. Jeg tror derimot ikke det trenger å være en lov, men heller endel av kontrakten som hvert selskap (og evt trader) har med børsen.
kjetilfp skrev:Jeg vil tro at i et liberalistisk samfunn vil aksjehandel basert på innsideinformasjon være lov. I hvert fall hvis jeg får utforme lovverket. Men så klart enhver markedsplass kan jo lage sine egne regler. Jeg tror neppe noen markedsplass frivillig lager slike regler som er så håpløst vanskelige å håndheve.
Hver ordre på børs er et lite stykke informasjon. Alle som har deltatt i små klasseromforsøk hvor informasjonen om aksjen er asymmetrisk fordelt blir slått av hvordan ved at alle handler basert på sin del av informasjonen, gruppen (markedet) samlet kommer frem til hva verdien på aksjen er. Ved å hindre noen aktører som sitter på essensiell informasjon fra å handle så når ikke denne informasjonen markedet. Milton Friedman sa: "You want more insider trading, not less. You want to give the people most likely to have knowledge about deficiencies of the company an incentive to make the public aware of that."
Dessuten hvor går grensen til innsideinformasjon? Analyseavdelignene til meglerhusene jobber dag og natt for å få et lite forsprang til de andre aktørene. Hver handel de gjør baserer seg på at de har litt mer informasjon enn de andre aktørene.
Slik jeg ser det så er innsidehandel en forbrytelse uten offer fundert i en "dette-liker-vi-ikke-holdning". Forbudet mot aksjehandel basert på innsideinformasjon har bakgrunn i en ekstrem barnslig rettferdighetssans.
En interessant observasjon er nettstedet intrade.com som er bevisst opprettet for å få innsidere til å avsløre informasjonen de sitter med ved å satse penger.
Det er mulig du ikke har fått med deg hva innsidehandel er.
(1) Med innsideinformasjon menes presise opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet.
(1) Tegning, kjøp, salg eller bytte av finansielle instrumenter eller tilskyndelse til slike disposisjoner, må ikke direkte eller indirekte foretas for egen eller fremmed regning av noen som har innsideinformasjon.
stian skrev:Innsidehandel forbudet har rot i børs spillet, markedet skal få alle opplysninger samtidig, dersom man tillater sentrale personer i bedriften å handle før markedet vi bryter man med dette. Jeg tror derimot ikke det trenger å være en lov, men heller endel av kontrakten som hvert selskap (og evt trader) har med børsen.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest