Petter Sandstad skrev:Eller mener du
For å være helt ærlig prøvde jeg egentlig bare å være litt morsom, men det var tydelig mislykket, så jeg skal stoppe med det.
Poenget mitt er følgende. Kvantemekanikk er en avansert gren av fysikken som byr på ekstremt subtile problemer. Selv en mann som Feynman sa slike ting som
"I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics."
Bohr skal ha sagt:
"For those who are not shocked when they first come across quantum theory cannot possibly have understood it. "
Det er derfor åpenbart fånyttes å spekulere filosofisk om hva som er implikasjonenen av denne teorien. Man må enten studere teoretisk fysikk på heltid i årevis, noe jeg mistenker at ingen av oss som skriver i denne tråden har gjort, eller så får man støtte seg på fagfolk. Problemet oppstår når fagfolkene spriker, og dette gjør de når det gjelder tolkning av kvanteteorien, ikke når det gjelder teoriens faktiske innhold. Når det gjelder hvilken tolkning som faktisk er den "korrekte", er det åpenbart umulig for en ikke-fysiker å sette seg til overdommer over dette, når ikke engang fagfolkene klarer å bli enige. Men fysikerne later til å være i hovedsak enige om at det som er mest interessant er spørsmål som har et
svar, dvs. som kan bevises matematisk eller avgjøres eksperimentelt, og her er metafysikk og filosofi simpelthen irrelevant.