-Henrik- 10 Des 2012, 23:11
Det Onar sier er helt korrekt. NUF-selskapene og retten for gründere til å fritt velge mellom selskapsform og opprette NUF her hjemme er den eneste grunnen til at myndighetene lettet på revisjons- og kapitalkravet for små aksjeselskaper (til stor fortvilelse blant revisorene). Man så at restriksjonene uansett kunne unngås, og NUF-selskaper har noen fortrinn AS ikke har, slik at myndighetene letter sitt eget kontrollarbeide ved å lempe på kravene ovenfor små AS. (F.eks. kan man ikke saksøke et NUF, man må saksøke og rette krav mot LTD'et som befinner seg i et annet land, og det krever at man følger reglene i landet hvor LTD'et er registrert. Et NUF eier ingen eiendeler, det er LTD'et som eier og hefter for eiendeler og forpliktelser). Det er LTD'et som er den selvstendige juridiske enheten, ikke NUFet.
Og, ja, administrasjonskostnadene og ikke minst tiden for små selskapet veier tungt! Du kan regne med å bruke rundt 30 % av all virksom tid på å sørge for at alle regler, frister og krav overholdes hvis du driver alene. Dobbeltbeskatningen på kapitalavkastningen i AS'ene er også helt horribel, og driver man EPF får man ikke minstefradrag, så man ender opp med å betale en langt høyere marginalskatt enn vanlige lønnsmottakere – samtidig som man har langt færre rettigheter i trygde- og pensjonssystemet og generelt sett en mye mer usikker inntekt. Man må også betale relativt store summer i forskuddsskatt basert på fjordårets resultat. Man kan endre dette, men også det tar tid. Omsetter man for over 1 mill, så må man sende inn mvaregnskap annenhver mnd, har man ansatte, så må man betale inn forskuddsskatten deres annenhver mnd, osv, osv, osv. Man må følge arbeidsmiljøloven, ferieloven, forbrukerkjøpsloven, regnskapsloven, kjenne til kjøpsloven samt andre selskapsrettslige regler og forskrifter. Å sette seg inn i disse tar også enormt med tid. Gjør man ikke dette, så kan man ende opp med å bli saksøkt eller få enorme krav mot seg.
Myndighetene i Norge vil ha noen få store bedrifter hvor de fleste arbeider, det letter kontroll- og påvirkningsgrunnlaget enormt. Institusjonaliser og gjør hele samfunnet strømlinjeformet og forutsigbart, så og si. Det er ikke meningen at noen skal klare å bryte ut av systemet, for hvis nok personer gjør det, så vil flere bli inspirert til å prøve, og når de ser hva det innebærer, så vil etterspørselen etter mer liberalistisk politikk øke og makthegemoniet som sitter brake sammen.
Norge kommer veldig bra ut sammenliknet med andre OECD-land, men det endrer ikke det faktum at småbedriftseierne i Norge har veldig mange statlig påførte problemer. Tror ikke folk som ikke har gründerspiriten vet hvordan det er å være en gründersjel. Det er ikke noe man blir, det er noe man er. Selv vil jeg forklare den som en slags overordnet trang til å være produktiv og å realisere prosjekter for å se resultatet av dem. Å drive business er ikke "jobb", det er en altoppslukende interesse/hobby, og alt man ser i virkeligheten analyseres opp mot diverse forretningsdimensjoner konstant. Selv er jeg gründersjel og har prøvd og feilet, men det var ikke kjernevirksomheten som var problemet. Det var alle de påførte pliktene å drive et selskap innebar, og resultatet av 18 timersdagene var minimal etter skatt. Mye av tiden gikk med på å tilfredstille byråkratiet. Jeg var rett og slett ikke kompetent. Etter en dyp og langvarig depresjon over å ikke få holde på med det jeg var god til, bestemte jeg meg for å beherske dette og muligens bruke resten av livet mitt på å hjelpe andre småbedriftseiere i samme situasjon. Jeg er nå på vei til å bli siviløkonom og driver smått selvstendig på si. På sikt vil jeg muligens bli en småbedriftskonsulent som lager gode systemer og rutiner for småbedriftseiere, arrangerer billige kurs, nettverksseminarer og liknende.
Denne overgripende trangen til å være produktiv skaper altså veldig mange utfordringer man egentlig ikke ønsker. Samtidig ser man at man som produktiv og dedikert gis 0 respekt og mistenkeliggjøres, mens vanlige lønnsmottakere som "kun er på jobb for å heve lønn" lever et problemløst liv i sus og dus.