Frihet, mobbing og kardemommeloven i skolen?

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Frihet, mobbing og kardemommeloven i skolen?

Innlegg streetsmart 12 Jun 2013, 18:05

Jeg skal bli lærer, og det er mulig jeg havner på barneskole. Her blir oppgaven min like mye som å være en god faglærer å lære barna oppdragelse, empati og respekt for andre mennesker.

Jeg synes det er vanskelig å skille mellom mobbing og retten til å si hva du vil. Jeg er enig med dere i at folk skal ha lov til å prate nedlatende om religioner eller folks synspunkt, men hvor går grensen mellom mobbing og frihet til å si det du vil? Om noen har lyst til å si JødeLars, stinkdyr eller feiten blir dette plaging. Psykologisk plaging er ofte like ille som vold. Hvordan kan Lars som blir plaget si at dette er mobbing eller plaging, når de eneste reglene som finnes er i mot tvang eller vold?

Å ikke få leke, eller være sammen med andre er også noe som skjer i skolen. Det er helt for jævlig å bli utestengt. Men bør ikke folk få være sammen med hvem de vil? Hvordan kan man håndtere slike situasjoner uten at det blir i mot retten til å bestemme over sitt eget liv?

Jeg har sett at noen lærere har kardemommeloven hengende på en plakat i klasserommet. Det jeg lurer på er hvordan man kan forholde seg til dette i mot barna? For i skolen brukes det jo en del tvang. Elevene må på skolen. Jeg er fan av å ikke bruke for mye tvang mot elever, for da får man de i mot seg. Jeg vil likevel at reglene i klasserommet skal respekteres, og her må man bruke litt tvang, som at det ikke skal prates når det er arbeidsro, og at man ikke skal løpe rundt i klasserommet og bråke. Man må gjøre leksene, oppgaver, o.s.v

Noen tips til hvordan man kan lære barna til å få respekt for kardemommeloven uten at den blir selvmotsigende?
streetsmart

Re: Frihet, mobbing og kardemommeloven i skolen?

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jun 2013, 07:02

Ytringsfrihet innebærer at man fritt skal kunne gi uttrykk for saklige argumenter, den omfatter ikke noen rett til å følge etter en person for å rope stygge eller fornærmende ord og uttrykk til ham.

å si JødeLars, stinkdyr eller feiten blir dette plaging

Ja, dette er plaging/mobbing. Høflighet og vennligher er dyder, og uenighet kan og bør uttrykkes på vennlige måter. Man hvis man ikke tåler å være i nærheten av NN så bør man bare holde seg unna, man bør ikke følge etter ham og si "din tulling" til ham eller gi ham juling.

Man bør også huske på at en skolen/skolegården er en privat eiendom (burde være), og at eieren da har all rett til å sette betingeleer for oppførsel overfor de som som han gir lov til å oppholde seg der.

For i skolen brukes det jo en del tvang. Elevene må på skolen.

Det er voksne som har rett til ikke å bli utsatt for tvang. Barn bør i oppdragelsesøyemed kunne utsettes for milde former for tvang: de må legge seg når foreldrene bestemmer, de må pusse tennene, de må ta vaksine hos legen. etc. Foreldrene har rett til å oppdra sine barn, og de kan overlate deler av denne oppgaven til skolen.

Men tvamgen skal være mild, og graden må avta gradvis når barnet nærmer seg voksen alder.
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 13 Jun 2013, 12:33

Det er voksne som har rett til ikke å bli utsatt for tvang.

Ok, men hvordan forklarer man dette til barn? Blir det å si at foreldrene har lov til å bestemme over dere. De har ikke lov til å bruke vold, slå, sparke, gjøre noe som er vondt som du ikke har lyst til på din kropp. Når du er voksen har du lov til å bestemme over deg selv. Det samme gjelder for andre barn også. Andre barn har ikke lov til å sparke og slå andre barn. Andre barn har heller ikke lov til å bestemme over andre barn.

Det vil si at hvis noen barn holder på å leke en lek. Kan de bestemme hvordan leken er så lenge de ikke bruker vold. Om du ikke har lyst til å være med på leken, så har du lov til å gå vekk viss de som startet leken begynner å bestemme for mye.

Jeg synes det med å leke sammen er vanskelig. For noen ganger er det barn som kommer inn i andres lek, og prøver å overta helt. De gjør om på reglene og prøver å styre. Så får den personen beskjed om at hun ikke får være med i fra de som startet leken. Det synes jeg er greitt, og kanskje får denne personen en leksjon i at det å styre og ta over ikke er veien til å få venner.

Jeg har ikke lært noe om dette i lærerutdanningen. Viss det er nevnt noe her er det at alle skal få lov til å leke sammen, men viss noen er en pikk og lager bare faenskap synes jeg ikke de skal ha en rett til å være med på leken.

Så finnes det barn som ikke er kul nok til å få bli med å leke. Fra et frihetsperspektiv bør folk få bestemme hvem de skal leke med selv. Men utestenging er noe av det verste som finnes for barn. Er dette en situasjon jeg har lov til å bruke tvang og si så lenge han ikke har gjort noe galt, eller ødelagt leken deres skal han få lov til å være med å leke?
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 13 Jun 2013, 13:01

streetsmart skrev:
Det er voksne som har rett til ikke å bli utsatt for tvang.

... Blir det å si at foreldrene har lov til å bestemme over dere. De har ikke lov til å bruke vold, slå, sparke, gjøre noe som er vondt som du ikke har lyst til på din kropp. Når du er voksen har du lov til å bestemme over deg selv. Det samme gjelder for andre barn også. Andre barn har ikke lov til å sparke og slå andre barn. Andre barn har heller ikke lov til å bestemme over andre barn.

Det vil si at hvis noen barn holder på å leke en lek. Kan de bestemme hvordan leken er så lenge de ikke bruker vold. Om du ikke har lyst til å være med på leken, så har du lov til å gå vekk viss de som startet leken begynner å bestemme for mye.

Jeg synes det med å leke sammen er vanskelig. For noen ganger er det barn som kommer inn i andres lek, og prøver å overta helt. De gjør om på reglene og prøver å styre. Så får den personen beskjed om at hun ikke får være med i fra de som startet leken. Det synes jeg er greitt, og kanskje får denne personen en leksjon i at det å styre og ta over ikke er veien til å få venner.

Jeg har ikke lært noe om dette i lærerutdanningen. Viss det er nevnt noe her er det at alle skal få lov til å leke sammen, men viss noen er en pikk og lager bare faenskap synes jeg ikke de skal ha en rett til å være med på leken.

Så finnes det barn som ikke er kul nok til å få bli med å leke. Fra et frihetsperspektiv bør folk få bestemme hvem de skal leke med selv. Men utestenging er noe av det verste som finnes for barn. Er dette en situasjon jeg har lov til å bruke tvang og si så lenge han ikke har gjort noe galt, eller ødelagt leken deres skal han få lov til å være med å leke?

Er i det store og hele enig i dette.

Ok, men hvordan forklarer man dette til barn?

Det kan være vanskelig da barn i betydelig grad ikke er (blitt) rasjonelle.
Vegard Martinsen

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester