Utmeldelse av Fremskrittspartiet

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Utmeldelse av Fremskrittspartiet

Innlegg Ole M. Moen 13 Nov 2004, 13:29

I dag, 13/11-2004, meldte jeg meg ut av Fremskrittspartiet og inn i Det Liberale Folkepartiet. Her er mitt utmeldingsbrev:

Til:
generalsekretær i Fremskrittspartiet, Geir Mo
generalsekretær i Fremskrittspartiets Ungdom, Roy Steffensen
formann i Øvre Eiker Fremskrittsparti, Elisabeth Uggen

13. november, 2004

UTMELDELSE AV FREMSKRITTSPARTIET

Med dette melder jeg meg med umiddelbar virkning ut av Fremskrittspartiet og Fremskrittspartiets Ungdom, og går over til å representere Det Liberale Folkepartiet i Øvre Eiker kommunestyre. Dråpen som fikk begeret til å renne over, var Carl I. Hagens holdning til homofili i debattprogrammet Holmgang på TV2 10/11-2004.

De siste årene er det blitt klarere og klarere at Fremskrittspartiet ikke lengre gjør seg fortjent til å kalles liberalistisk. Hva
ø k o n o m i s k f r i h e t angår, er jeg overbevist om at statlige strukturfond og maksimumspris på barnehageplasser får Anders Lange til å snu seg i graven. Hva p e r s o n l i g f r i h e t angår, er dette et begrep som i partiets fora veksler mellom å være et skjellsord og et fremmedord. Carl I. Hagen forsnakket seg tydeligvis ikke da han for tre år siden uttalte at ”Fremskrittspartiet, politisk sett, ligger mellom Arbeiderpartiet og Høyre”. Vi burde ha tatt ham alvorlig.

Det faktum at det var Hagens uttalelser om homofili som ble det utslagsgivende for min utmeldelse, har sammenheng med at jeg selv er åpen homofil og for to år siden var med på å starte Landsforeningen for Lesbisk og Homofil frigjøring (LLH) i Buskerud. Når jeg ser at min egen partileder representerer den største trusselen mot mine egne verdier og mot LLHs holdningsskapende kampanjer, er det på tide også å innse det triste faktum at kampen om et liberalistisk FrP er tapt.

Mange dyktige liberalister kjemper dog fremdeles i Fremskrittspartiet, og spesielt i Fremskrittspartiets Ungdom, som har et politisk manifest en liberalist vil kjenne seg godt igjen i. Jeg ønsker disse liberalistene lykke til videre, men de bør vite at liberale ideer på et papir hjelper lite når man på partiets sammenkomster ikke kan snakke om dem uten å bli hysjet ned og alt praktisk partiarbeid er med på å trekke sosialisme og formyndersk konservatisme fremover.

Grunnen til at jeg melder overgang til Det Liberale Folkepartiet (www.stemDLF.no), er at de er Norges eneste liberalistiske parti, det vil si, det eneste partiet som tar individets frihet på alvor.

Laissez-faire,

Ole Martin Moen
Kommunestyrerepresentant, Øvre Eiker Kommune
Sist endret av Ole M. Moen den 13 Nov 2004, 14:06, endret 2 ganger.
Brukerens avatar
Ole M. Moen

Innlegg KF 13 Nov 2004, 13:54

Hei Ole Martin og velkommen til oss (jeg sier dette selv om jeg ikke er medlem av DLF).

Kan du opplyse oss om hva Hagen sa i dette TV-programmet?

Det var sikker noe forferdelig noe, men det kunne likevel vært greit vite.

Det virker som om Hagen orienterer FrP i retning av å oppnå flere stemmer fra de gammelkristne. Det Hagen gjør er å forsøke tekkes et minkende og utdøende gruppe. Dette kan ikke være lurt.
KF

Re: Utmeldelse av FrP

Innlegg Per Anton Rønning 13 Nov 2004, 14:16

Ole M. Moen skrev:Grunnen til at jeg melder overgang til Det Liberale Folkepartiet (www.stemDLF.no), er at de er Norges eneste liberalistiske parti, det vil si, det eneste partiet som tar individets frihet på alvor.

Laissez-faire,

Ole Martin Moen
Kommunestyrerepresentant, Øvre Eiker Kommune

Hjertelig velkommen i våre rekker! Vi må ikke undervurdere symbolverdien av denne beslutningen, for som du sier, mange i FpU
arbeider for liberalismen. Vi kan kanskje etter hvert håpe på at
flere av disse også ser det som fåfengt å kjempe mot et gammelkonservativt halv-sosialdemokratisk FrP.
I det hele tatt, de som jobber innefor et parti i håp om å endre dets politikk i en retning som ikke faller i smak hos partiets maktelite,
vil jobbe forgjeves.
Noen prøver også på dette i Høyre, i håp om å vri Høyre i mer liberal retning. Dette er fullstedig fåfengt, for der er ikke mulig å avlese
noen liberale signaler hos Høyre.
I stedet har Høyre lagt seg fullstendig flat for sosialdemokratiets grunnleggende premisser, og der ser de ut til å trives bra.
Akkurat som FrP!

Individuell frihet og individers retter ser ikke ut til å være forstått annet enn som festtale-temaer. Som du så riktig har påpekt,
det er kun DLF som tar frihet på alvor og bygger hele sin ideologi og sitt partiprogram for dette (Stortingsvalgprogrammet vil gjennomsyres av det)

Jeg tror det eneste relevante samlingssted for liberalister som ønsker å arbeide systematisk og langsiktig for å spre liberalistiske ideer er DLF.

Så, igjen: Velkommen skal du være.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Lasse K. Lien 13 Nov 2004, 14:32

Gratulerer med utmeldelsen og velkommen til Det Liberale Folkepartiet :)
Lasse K. Lien

Innlegg Niclas 13 Nov 2004, 16:12

Hei og velkommen til DLF, Ole Martin!

Niclas Ransted-Jøranli
Sentralstyremedlem
Brukerens avatar
Niclas

Innlegg OG 14 Nov 2004, 17:07

Hyggelig!

Gjengitt i Nettavisen i dag:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 302423.ece
OG

Drammens Tidende

Innlegg Frihet 14 Nov 2004, 22:13

Brukerens avatar
Frihet

Innlegg Per Anton Rønning 15 Nov 2004, 00:24

Nettavisen, Drammens Tidende, bra!
Det spennende blir nå: Hvem vil tie dette ihjel?
Aftenposten?

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 15 Nov 2004, 09:20

Velkommen til DLF Ole Martin. Sett med liberalistiske øyne så tror jeg du har gjort et klokt valg.

Saken er også omtalt i Dagbladet:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/15/414581.html
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Medieomtale

Innlegg Frihet 15 Nov 2004, 11:31

Saken er også omtalt i VG:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254511

På Gaysir er saken omtalt og brukerne har startet en debatt:

http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=9923
Brukerens avatar
Frihet

Innlegg prospect 15 Nov 2004, 13:16

Bergens Tidende

Melder seg ut i protest mot homofobi i Frp

http://www.bt.no/innenriks/article309124
In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Carl Sagan
prospect

Innlegg prospect 15 Nov 2004, 13:33

Sånn by-the-way,

– Frp er blitt et sentrumsparti
(fra Vårt Land)

http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041113/ARTIKLER/41112022/1089
In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Carl Sagan
prospect

Innlegg Roar 15 Nov 2004, 13:38

Har ikke hatt tilgang på nett i helgen, så min kommentar ble litt forsinket.

Må si at dette var svært gledelig, å miste en ressursperson som Ole Martin må være et stort tap for FRP, men desto hyggeligere for DLF :D

Bra jobbet mht. mediedekning av denne saken, dette er fantastisk :!:

Velkommen :D
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg Per Anton Rønning 15 Nov 2004, 14:19

Ole Martin's beslutning har betydd svært mye for DLF i relasjon til media. Ikke siden FrFr Gundersen prøvde å overta partiet har DLF's navn vært referert så ofte i de største avisene.
Det er spesielt gledelig at han velger DLF, for da viser han for all verden at hos oss kan man ha hvilke legning man vil, uten at partiformannen vil holde tordentrale om hvor ille det er å være homofil. Hos oss har vi heller ikke plass for noen John Alvheim.
DLF er det eneste parti som tar individuell frihet på alvor, og det er grunnen til overgangen. Dette har faktisk stått på trykk et par steder.

Sten på sten!
.. og denne var relativt synlig

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Eirik Egeland Nerheim 15 Nov 2004, 14:45

...
Sist endret av Eirik Egeland Nerheim den 21 Sep 2007, 09:55, endret 1 gang
Eirik Egeland Nerheim

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester