Keynes

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Keynes

Innlegg Haakon B 28 Nov 2004, 15:07

Jeg har nettop vært deltager på et kurs om sosialøkonomi og etikk ved HiA, legger merke til at foreleser priser Keynes opp som et sosialøkonomisk geni.
Jeg skal ikke legge ut om hans teori, men lurer på om noen her på forumet kan tipse meg om en kritisk artikkel el om disse teoriene.
Haakon B

Re: Keynes

Innlegg Per Anton Rønning 28 Nov 2004, 15:43

Haakon B skrev:Jeg har nettop vært deltager på et kurs om sosialøkonomi og etikk ved HiA, legger merke til at foreleser priser Keynes opp som et sosialøkonomisk geni.
Jeg skal ikke legge ut om hans teori, men lurer på om noen her på forumet kan tipse meg om en kritisk artikkel el om disse teoriene.

Alle liberalistiske økonomer er motvekt til Keynes: von Mises, Hayek, Friedman osv osv.
Keynes konstruerte en etterspørselseorientert teori. I nedgangstider skulle enkelt sagt staten bruke penger for at folk skulle få mer penger mellom hendene til å etterspørre varer og tjenester.
Men Keynes var også klar på at ved en påfølgende oppgang skulle staten skru igjen den kranen. Som vi vet passer ikke dette for politikere på stemmejakt. Dessuten har tiltak staten setter i verk en lei tendens til å bli irreversible av byråkratiske årsaker.
Når man har etablert et departement eller direktorat for å admininstrere en ordning, vil det bite seg fast, det lar seg vanskelig avvikle. På lang sikt muligens, men det er _lang_ sikt.

Dessuten mener jeg det er konseptuelt feil å ta utgangspunkt i etterspørselen. Hva er etterspørsel? Det er en grå tåkesky som er vanskelig å definere. Dessuten kan man ikke på forhånd kvantifisere etterspørsel etter nye produkter basert på ny teknologi. En økonomi trives etter min oppfatning best når den drives fram av tilbudssiden. Bare tenk på dette: Hvordan skulle man i forkant beregne etterspørsel etter alle de produktene som kom på markedet etter at mikroprosessoren var utviklet?
Dette enkle eksempelet viser det håpløse i å drive sosialøkonomisk "planlegging". La oss slippe sosialøkonomer som skal synse i vilden sky om hvor flinke de er til å regulere den økonomiske utviklingen i "ønsket retning".

Keiserens nye klær, kalles det.
At en sosialistisk foreleser i sosialøkonomi ved en distriktshøyskole priser Keynes er ingen sensasjon.
Det hadde vært sensasjon om han hadde fortalt om hvilken enorm betydning von Mises ideer hadde for den Vest-Tyske økonomiske oppbygging etter WWII. Kansler Konrad Adenauer og økonomimister (og senere kansler) Luwig Erhard valgte å følge disse ideene, og "Deutche Wirtschaftswunder" ble resultatet.
I dag har sosialdemokratisk politikk kjørt tysk økonomi ned i gjørma, og den konservative Helmuth Kohl må ta sin del av æren for dette. Det er jo ingen overraskelse at høyrefolk fører sosialdemokratisk økonomisk politikk

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Arne Karlsen 28 Nov 2004, 21:21

Jeg vil anbefale Economics in One Lesson av Henry Hazlitt for en introduksjon til korrekt sosialøkonomi.

Den finnes også i norsk utgave: Økonomi på 1-2-3.

Denne boken gjendriver mange populære økonomiske teorier, og jeg tror mange av disse teoriene er i samsvar med Keynes.

Se også The Economics of War.
Per Arne Karlsen

Innlegg Vegard Martinsen 29 Nov 2004, 12:06

Denne er Hazlitts gjendrivelse av Keynes: "The Failure of the "New Economics": An Analysis of the Keynesian Fallacies".

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books

Den ble utgitt noen få år etter at Keynes' "General Theory" ble utgitt, men jeg har ikke årstallet i hodet.
Vegard Martinsen

Innlegg QIQrrr 26 Jan 2010, 00:03

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg dassrull 26 Jan 2010, 00:11

Fint om du også gjør de andre kursdeltakerne oppmerksomme på at de har blitt utsatt for løgner og progapanda.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 26 Jan 2010, 07:58

dassrull skrev:Fint om du også gjør de andre kursdeltakerne oppmerksomme på at de har blitt utsatt for løgner og progapanda.

Uheldig å bruke slike ord i en akademisk sammenheng; de har kun den virkning at de får den som sier dem til å fremstå som useriøs.
Vegard Martinsen

Innlegg fny3 26 Jan 2010, 22:53

Er ikke egentlig Friedman med sin Monetarism også en del av den onde akse?
--
Jon.
Brukerens avatar
fny3

Innlegg Vegard Martinsen 27 Jan 2010, 08:01

fny3 skrev:Er ikke egentlig Friedman med sin Monetarism også en del av den onde akse?

Monetarismen er en feil og skadelig teori,Ja.
Vegard Martinsen

Innlegg Rekkart_ 27 Jan 2010, 19:26

Rekkart_

Innlegg Skatteflyktning 27 Jan 2010, 20:34

fny3 skrev:Er ikke egentlig Friedman med sin Monetarism også en del av den onde akse?

http://mises.org/daily/4067
Skatteflyktning

Innlegg lba 03 Feb 2010, 01:54

Friedman har gjort en svært god og viktig jobb med å populærisere liberalismen, og med å tilbakevise mange falske påstander omkring "velferdsstaten". Jeg tror ikke han kvalifiserer som medlem av noen ond akse. Han blir dog av mange misforstått på grunn av sine forslag til forbedring av nettopp velferdsstaten. Han har blant annet foreslått negativ inntektsskatt som alternativ til diverse offentlige støtteordninger, og subsidiering av skoleelever som alternativ til subsidiering av skolebygg. Dette tolker mange som at Friedman ønsker at staten skal ha en aktiv rolle innenfor disse områdene. Men det Friedman egentlig ytrer er forslag til hvordan staten best kan utføre disse oppgavene "dersom staten først skal gjøre dem".

På spørsmål om hvordan hans idealstat ser ut illustrerer han et statssystem svært likt det DLF står for. En av få ting ved hans ideologi jeg kommer på i farten som går imot DLF er vel at han mente staten skulle drive sentralbank (og dermed pengepolitikk). Men såvidt jeg husker gikk han bort fra dette synspunktet i sine eldre dager.
lba

Innlegg rev 03 Feb 2010, 14:22

lba skrev:

Friedman har gjort en svært god og viktig jobb med å populærisere liberalismen, og med å tilbakevise mange falske påstander omkring "velferdsstaten". Jeg tror ikke han kvalifiserer som medlem av noen ond akse. Han blir dog av mange misforstått på grunn av sine forslag til forbedring av nettopp velferdsstaten. Han har blant annet foreslått negativ inntektsskatt som alternativ til diverse offentlige støtteordninger, og subsidiering av skoleelever som alternativ til subsidiering av skolebygg. Dette tolker mange som at Friedman ønsker at staten skal ha en aktiv rolle innenfor disse områdene. Men det Friedman egentlig ytrer er forslag til hvordan staten best kan utføre disse oppgavene "dersom staten først skal gjøre dem".

På spørsmål om hvordan hans idealstat ser ut illustrerer han et statssystem svært likt det DLF står for. En av få ting ved hans ideologi jeg kommer på i farten som går imot DLF er vel at han mente staten skulle drive sentralbank (og dermed pengepolitikk). Men såvidt jeg husker gikk han bort fra dette synspunktet i sine eldre dager.

Bare en liten presisering, Friedman ønsket negativ inntektskatt som en overgangsordning på veien bort fra velfredsstaten.

Har veldig sansen for Friedman. Så dokumentarserien hans "Free Too Choose" for ikke lenge siden og det var svært så lærerikt. Friedman må vel være en av de som har gjort mest for liberalismen i nyere tid. Karismatisk type med svært gode bortlærings-evner. Ligger et gammelt intervju med han av Donahue ute på Youtube her: http://www.youtube.com/watch?v=OE1nJJBoxvk
rev

Innlegg lba 05 Feb 2010, 01:28

Flott intervju det der. Ta også en kikk på denne debatten hvis du ikke har sett den, der Friedman blant annet diskuterer Norge, og hvordan vi kan holde et såpass høyt velstandsnivå med liten grad av økonomisk frihet:
http://www.youtube.com/watch?v=tba37WPR4Io&NR=1
lba

Innlegg QIQrrr 10 Feb 2010, 03:42

Amerikanske velgere er ikke spesielt begeistret for Keynes:

Rasmussen Reports, February 5, 2010: Richard Nixon once said, “We’re all Keynesians now.” But that was a long time ago, and it’s certainly not the case anymore (if it ever was). While influential 20th Century economist John Maynard Keynes would say it’s best to increase deficit spending in tough economic times, only 11% of American adults agree and think the nation needs to increase its deficit spending at this time. A new Rasmussen Reports national telephone survey finds that 70% disagree and say it would be better to cut the deficit. In fact, 59% think Keynes had it backwards and that increasing the deficit at this time would hurt the economy rather than help - Americans Reject Keynesian Economics
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester