spørsmål angående valget

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

spørsmål angående valget

Innlegg Onarki 05 Apr 2005, 19:56

Heisann, jeg bor i Rogaland men her er ikke DLF representert. Er det likevel mulig å stemme på DLF nasjonalt til valget?
Onarki

Re: spørsmål angående valget

Innlegg Per Anton Rønning 06 Apr 2005, 09:15

Onarki skrev:Heisann, jeg bor i Rogaland men her er ikke DLF representert. Er det likevel mulig å stemme på DLF nasjonalt til valget?

Dessverre går ikke det. Ved Stortingsvalg må man stemme på et av de partiene som stiller liste i ens hjemfylke, her: Rogaland. Eller man kan sitte hjemme, selvsagt. Og DLF har ikke enda kommet slik i posisjon i Rogaland at vi har noen fylkesorganisasjon der.
Når det gjelder Rogaland og andre fylker med interesserte personer vil vi oppfordre til å danne lokale kommunelag, og på den basis bygge et fylkesparti som nominerer til Stortinget. Dette må i så fall bli valget 2009.
Men vi har kommunevalg om 2 år, så det hadde jo vært spenstig om du kunne knytte til deg noen flere og danne lokallag i hjemkommunen.
Også en avdeling av Liberalistisk Ungdom ville vært prima.
DLF sentralt vil støtte opp om alle slike initiativ, både hva angår prosedyrer og gode råd.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg simon 06 Apr 2005, 09:41

DEt er fullt mulig å stemme på DLF, men stemmen vil blie forkastet.

Jeg gjorde dette i Akershus ved kommunevalget, til stor forbauselse for valgstyret som ikke helt forsto min motivasjon.

Jeg forklarte dem at det desverre var helt umulig å stemme på noen av de utlagte listene, og spesielt Høires siden de voldtar eiendomsretten i sak etter sak etter sak. (Røykelov, kvoteringslov, strandsone, snøscooter, dobbeltbeskatning, plan- og bygningslov....) Siden jeg heller ikke var likegyldig måtte jeg derfor stemme på et annet alternativ. Ganske morsomt, egentlig.
simon

Innlegg Onarki 06 Apr 2005, 10:45

så det er for sent å få Rogaland DLF opp å gå til valget i høst?
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 06 Apr 2005, 11:03

Onarki skrev:så det er for sent å få Rogaland DLF opp å gå til valget i høst?

Ja, listeforsalgene måtte innleveres og undertegnes av 500 personer før 1/4.
Vegard Martinsen

Innlegg SiC 06 Apr 2005, 16:30

Dette var triste greier. Jeg trodde det gikk an å stemme på DLF der de stilte uavhengig av hvor man bor. Dette er uhørt ved et Stortingsvalg!! Er det slik at DLF kun stiller i Oslo og Hordaland da? Jeg er selv bosatt i Vestfold (hos folkeregisteret) og ville gjerne stemt DLF istedenfor å sitte hjemme, noe jeg kommer til å gjøre hvis ikke DLF er representert.
"He that will not reason is a bigot, He that cannot reason is a fool, He that dares not reason is a slave." - William Drummond
SiC

Innlegg Vegard Martinsen 06 Apr 2005, 16:37

SiC skrev:Dette var triste greier. Jeg trodde det gikk an å stemme på DLF der de stilte uavhengig av hvor man bor. Dette er uhørt ved et Stortingsvalg!! Er det slik at DLF kun stiller i Oslo og Hordaland da? Jeg er selv bosatt i Vestfold (hos folkeregisteret) og ville gjerne stemt DLF istedenfor å sitte hjemme, noe jeg kommer til å gjøre hvis ikke DLF er representert.

Representantene velges fylkesvis, og vi stilller kun i de to fylkene du nevnte. Derfor kan bare velgere i de to fylkene gi oss gyldige stemmer.

Du kan dog gjøre som Simon (og noen andre) gjorde ved forrige kommunevalg: da stilte vi kun i Oslo, men Oslo-stemmeseddelen ble brukt i kommuner over hele landet. Disse stemmene ble forkastet, men det ble nok lagt merke til.
Vegard Martinsen

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester