Diskriminering?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Diskriminering?

Innlegg Roar 19 Mai 2005, 17:53

Stadig vekk finner jeg offentlige stillingsannonser og stipendiatutlysninger, med følgende underkommentar; "flerkulturelle og kvinner oppfordres særlig til å søke".

For noen år tilbake ble et høyfjellshotell dømt for diskriminering da de søkte etter en "blond norsk kvinne".

Det ene er altså lov og sågar oppfordres, mens det andre er uakseptabelt?

Jeg lurer på hva som hadde vært reaksjonen på følgende underkommentarer til en stillingsannonse: "Menn oppfordres særlig til å søke" - "Etniske nordmenn og da særlig menn under 40 oppfordres i særlig grad til å søke"? Riktignok kun for å se myndighetenes reaksjon, for undertegnede til forskjell fra de rødgrønne rasistene og deres støttespillere i H, Krf og V, så mener jeg at kjønn og rase ikke er avgjørende for om en kan utføre et forskningsarbeid eller gjøre en god jobb.

(Riktignok kan hudfarge enkelte jobbsituasjoner være av betydning, f.eks. Pakistanere passer ikke særlig godt inn i en film om livet på Finnmarksvidda anno 1650).
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg Amund Farberg 20 Mai 2005, 13:21

En eller annen fler-etnisk teatergruppe ble ifjor opprørte over å ikke bli inkludert i Telemark Folkemuseums (tror jeg det var) forestilling om bondelivet i Norge på 1800-tallet.

Stortinget har vel også nå vedtatt den nye diskrimineringsloven som innfører motsatt bevisbyrde (skyldig inntil bevist uskyldig) og legaliserer slik "positiv særbehandling" som finnes i tilfellene Roar beskriver.
Amund Farberg

Innlegg Per Anton Rønning 20 Mai 2005, 17:07

farke skrev:Stortinget har vel også nå vedtatt den nye diskrimineringsloven som innfører motsatt bevisbyrde (skyldig inntil bevist uskyldig) og legaliserer slik "positiv særbehandling" som finnes i tilfellene Roar beskriver.

DLF vil avskaffe alle lover med slik styggedom som omvendt bevisbyrde, også forskrifter gitt i medhold av lov.
Stem DLF!

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester