* Kan et fritt marked utvikle seg til monopol?
Nei.
Svaret ligger i premissene "fritt". Hvis et marked er fritt finnes det heller ingen barrierer mot å gå inn i det. Det er kun når et selskap lever under lovbeskyttelse at det over tid kan opprettholde et monopol, som betyr
En Tilbyder Eks.: Vinmonopolet.
Det er på den annen side klart at en aktør kan oppnå en dominerende posisjon i markedet (Eks.: Microsoft) men dette betyr ikke at det er mulig å kvitte seg med alle andre tilbydere. I dag begynner Linux å bevege på seg som alternativt operativsystem til Windows, det kommer mer og mer interessant (fri) programvare på markedet for Linux,
og min spådom er at MS kanskje kan komme til å legge sitt Windows oppå Linux som
OS. De vil i saå fall konkurrere med flere andre desktops, KDE, Gnome og flere.
IBM var i sin tid en helt dominerende hardwareleverandør. IBM tok 80% av markedet, de andre sloss om de resterende 20%.
Så kom PC'en, sett fra IBM's synspunkt var dette en hardwaresatsing, men Bill Gates/Steve Ballmer så verden annerledes. Microsoft fikk derfor sikret seg rettigheten til programvaren MS-DOS, og fikk gjort denne tilgjengelig også for andre merker.
Vi vet historien.
At ett selskap er dominerende i en del år betyr ikke at de er alene. Dette påvirker ders pris og konkurransepolitikk, for legger de sine priser for høyt, blir det lett for andre å komme inn med lavere priser.
* Hvis ja - bør myndighetene gripe inn?
Nei. Myndighetene dekker ikke noe behov her.
* Finnes det eksempler på slike markeder?
Utviklingen for IBM og deretter Microsoft skulle være gode eksepler.
Antitrust-mafiaen har jaget dem begge, helt unødvendig.
* Hvorfor innførte USA anti-trust? (jeg tenker på hvilke tankegods som inspirerte lovgiverne)
Er ikke sikker på forhistorien her, men det må sikkert være en eller annen senator som ville skape seg et navn og sikre seg gjenvalg ved å introduere denne skadelige, kontraproduktive ideen.
Eksisterende bedrifter som ikke er dyktige nok til å ta skikkelig grep om markedet er selvsagt sjeleglad for at myndighetene vil rydde kunstig plass for dem i markedet ved å legge hindringer i veien for de dyktige.
Håper å få noen interessante kommentarer. Eller kanskje jeg skulle stilt de samme spørsmålene på RU sitt debattforum, he, he
Jeg tipper det ville bli en lang harang om monopolkapitalismens onde djevelskap.
MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca